Hari/Tarikh
|
Khamis
5/2/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.2 Memahami
langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan langkah-langkah dalam
penyiasatan saintifik/eksperimen
·
Menjalankan satu penyiasatan saintifik
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Imbas semula secara lisan tentang
penyiasatan/eksperimen lepas
2.
Perbincangan tentang data yang diperoleh
3.
Menganalisis data melalui graf
4.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama
dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
melibatkan diri dalam perbincangan dan memberi tumpuan dalam menganalisis
data yang diperoleh. Pelajar faham tujuan eksperimen dan langkah-langkah
dalam penyiasatan saintifik tetapi dengan bimbingan guru.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
5/2/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
4.00-5.10 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.2 Memahami
langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan langkah-langkah dalam
penyiasatan saintifik/eksperimen
·
Menjalankan satu penyiasatan saintifik
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pendahuluan ringkas
2.
Perbincangan mengenai eksperimen yang akan
dijalankan
3.
Pelajar menjalankan eksperimen dalam kumpulan dan
mengumpul data.
4.
Menganalisis data melalui graf
1.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama
dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/radas di makmal
|
Refleksi
|
Penyiasatan/eksperimen
berjaya dijalankan dengan bimbingan guru. Pelajar bekerjasama dalam
menjalankan eksperimen dan mengumpul data. Namun masih ramai pelajar yang
tidak faham cara menganalisis data melalui graf (melukis graf). Aktiviti no 4
perlu diulang pada pembelajaran akan datang.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
5/2/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
5.45-6.20 pm
|
Tempat
|
Kelas
2K
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5 Memahami
deria pendengaran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Mengenal pasti struktur telinga manusia
·
Menerangkan fungsi bahagian berbeza
pada telinga manusia
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pengenalan ringkas tentang deria pendengaran
2.
Menunjukkan gambar rajah telinga dan memberi
penerangan tentang struktur dan bahagian-bahagian telinga berserta fungsinya
3.
Pelajar membuat nota melukis dan melabelkan
struktur telinga berserta fungsi.
4.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menghargai
telinga dan bersyukur dikurniakan deria pendengaran
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/gambar rajah
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Sesi pembelajaran berjalan dengan
lancar dan objektif tercapai. Kerja rumah diberikan sebagai pengukuhan
pembelajaran.
|
No comments:
Post a Comment