Thursday 5 February 2015

Minggu 6 (Khamis)

Khamis 5/2/2015

Hari/Tarikh
Khamis 5/2/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.2 Memahami langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik/eksperimen
·      Menjalankan satu penyiasatan saintifik
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Imbas semula secara lisan tentang penyiasatan/eksperimen lepas
2.      Perbincangan tentang data yang diperoleh
3.      Menganalisis data melalui graf
4.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bekerjasama dan menghargai masa 
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar melibatkan diri dalam perbincangan dan memberi tumpuan dalam menganalisis data yang diperoleh. Pelajar faham tujuan eksperimen dan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik tetapi dengan bimbingan guru.


Hari/Tarikh
Khamis 5/2/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 4.00-5.10 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.2 Memahami langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik/eksperimen
·      Menjalankan satu penyiasatan saintifik
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pendahuluan ringkas
2.      Perbincangan mengenai eksperimen yang akan dijalankan
3.      Pelajar menjalankan eksperimen dalam kumpulan dan mengumpul data.
4.      Menganalisis data melalui graf
1.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bekerjasama dan menghargai masa 
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/radas di makmal
Refleksi
Penyiasatan/eksperimen berjaya dijalankan dengan bimbingan guru. Pelajar bekerjasama dalam menjalankan eksperimen dan mengumpul data. Namun masih ramai pelajar yang tidak faham cara menganalisis data melalui graf (melukis graf). Aktiviti no 4 perlu diulang pada pembelajaran akan datang.


Hari/Tarikh
Khamis 5/2/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 5.45-6.20 pm
Tempat
Kelas 2K
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami deria pendengaran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti struktur telinga manusia
·      Menerangkan fungsi bahagian berbeza pada telinga manusia
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pengenalan ringkas tentang deria pendengaran
2.      Menunjukkan gambar rajah telinga dan memberi penerangan tentang struktur dan bahagian-bahagian telinga berserta fungsinya
3.      Pelajar membuat nota melukis dan melabelkan struktur telinga berserta fungsi.
4.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Menghargai telinga dan bersyukur dikurniakan deria pendengaran
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/gambar rajah
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar dan objektif tercapai. Kerja rumah diberikan sebagai pengukuhan pembelajaran.

No comments:

Post a Comment