RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN SAINS TINGKATAN 2, 2015
BAB 1 : DUNIA MELALUI DERIA KITA
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
2
5/1
-11/1
|
CUTI
DILANJUTKAN AKIBAT BANJIR
|
|||
3
(12/1 – 18/1)
|
8.1
Memahami
organ deria
dan
fungsinya.
|
Menjalankan aktiviti untuk
menghubungkait lima
deria, organ deria dan rangsangan.
Membincangkan apa yang berlaku
dalam badan kita apabila rangsangan dikesan.
|
8.1.1
Mengenal pasti dan
mengaitkan
organ
deria dengan rangsangannya.
8.1.2
Menyatakan laluan
daripada
rangsangan kepada
gerak
balas:
Gerak
balas.
|
B4D1E1 (8.1.1)
Menghubungkait lima deria, organ deria dan
rangsangannya melalui aktiviti
-
|
4
(19/1 – 25/1)
|
8.2
Memahami
deria
sentuhan.
|
Menjalankan
aktiviti untuk
mengkaji yang berikut:
a)struktur kulit manusia yang terlibat dalam pengesanan rangsangan.
b) kepekaan kulit pada bahagian badan yang berlainan terhadap rangsangan.
Membincangkan
kepekaan kulit
berhubung situasi berikut:
a) menerima suntikan.
b) menggunakan Braille.
|
Mengenal pasti struktur kulit manusia yang
terlibat dalam pengesanan rangsangan.
8.2.2
Menyatakan fungsi reseptor yang
berbeza-beza tekanan, haba, sakit.
8.2.3
Membuat kesimpulan tentang kepekaan kulit
pada bahagian badan yang berlainan terhadap
rangsangan.
|
B3D1E1 (8.2.1)
Melabel struktur kulit, menerangkan fungsi
reseptor.
B4D2E1 (8.2.1,
8.2.2, 8.2.3)
Menghubungkait kepekaan kulit terhadap
rangsangan melalui aktiviti
B3D1E2
(8.2.3)
Menyusun laluan daripada ransangan kepada
gerak balas dan menerangkan kepekaan kulit ketika
·
menerima suntikan
·
menggunakan Braille
|
5
(26/1 – 01/2)
|
8.3
Memahami
deria bau.
|
Membincangkan
struktur hidung dan kedudukan sel-sel deria bau menggunakan model, carta, perisian komputer dan bahan bantu mengajar yang lain.
|
8.3.1
Mengenal pasti struktur hidung.
8.3.2
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau dalam
pengesanan bau.
|
B4D3E1 (8.3.1
, 8.3.2)( & (8.4.1 , 8.4.2) *
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau dalam
struktur hidung, kawasan pada lidah yang bergerak balas terhadap rasa yang
berbeza dan kaitan antara deria rasa dengan deria bau melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
6
(2/2 – 8/2)
|
8.4
Memahami
deria rasa.
|
Menjalankan
aktiviti untuk
mengesan kawasan berbeza pada lidah yang bergerak balas
terhadap rasa yang berbeza
Menjalankan aktiviti untuk
menghubungkaitkan deria rasa
dengan deria bau.
|
8.4.1
Mengenal pasti kawasan
berbeza pada lidah yang
bergerak balas terhadap rangsangan yang berbeza.
8.4.2
Menghubungkaitkan deria rasa dengan deria
bau.
|
B4D3E1 (8.4.1
, 8.4.2) * (8.3.1 , 8.3.2)
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau
dalam struktur hidung, kawasan pada lidah yang bergerak balas terhadap rasa
yang berbeza dan kaitan antara deria rasa dengan deria bau melalui aktiviti.
|
8.5
Memahami
deria
pendengaran.
|
Memerhati dan mengenal pasti struktur telinga
manusia.
Membincangkan fungsi setiap bahagian pada
struktur telinga manusia.
Membincangkan mekanisme
pendengaran.
|
8.5.1
Mengenal pasti struktur telinga manusia.
8.5.2
Menerangkan fungsi bahagian berbeza pada
telinga manusia.
8.5.3
Memerihalkan bagaimana kita mendengar.
|
B3D2E1 (8.5.1,
8.5.2, 8.5.3)
Melabel struktur telinga manusia, menerangkan fungsi struktur dan menjelaskan
mekanisma pendengaran.
|
|
7
(9/2 – 15/2)
|
8.6
Memahami
deria
penglihatan
|
Memeriksa mata lembu atau model mata
manusia.
Mengumpul maklumat tentang struktur dan
fungsi setiap bahagian mata.
Membincangkan bagaimana kita
melihat.
|
8.6.1
Mengenal pasti struktur mata manusia.
8.6.2
Menerangkan fungsi bahagian yang berbeza
pada mata.
8.6.3
Memerihalkan bagaimana kita melihat.
|
B3D3E1 (8.6.1, 8.6.2, 8.6.3)
Melabel struktur
mata manusia, menerangkan fungsi struktur dan menjelaskan bagaimana manusia
boleh melihat
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
8
16/2 – 22/2
|
CUTI SEMPENA TAHUN BARU CINA
|
|||
9 - 10
(23/2 – 8/3)
|
8.7
Memahami
cahaya dan
penglihatan.
|
Menjalankan
aktiviti untuk
mengkaji:
a) pantulan cahaya.
b) pembiasan cahaya di antara dua medium yang
berbeza ketumpatan.
Mengumpul maklumat tentang jenis kecacatan
penglihatan dan
sumbangan/penggunaan teknologi untuk
membetulkannya.
Menjalankan
aktiviti
untuk
menunjukkan rabun
jauh dan
rabun dekat serta
cara
membetulkanannya.
Membincangkan maksud
astigmatisme dan
cara
membetulkannya.
Menjalankan
aktiviti
untuk
mengkaji:
a) ilusi optik.
b) titik buta.
Membincangkan hubungan antara
penglihatan stereoskopik dan monokular dengan kemandirian haiwan.
Mengumpul maklumat
tentang alat untuk mengatasi had deria
penglihatan.
|
8.7.1
Memerihalkan
sifat-sifat cahaya
(iaitu: pantulan
dan pembiasan).
8.7.2
Menyatakan pelbagai
jenis
kecacatan
penglihatan.
8.7.3
Menerangkan cara pembetulan
kecacatan
penglihatan.
8.7.4
Menyatakan dan
memberi
contoh had deria
penglihatan.
8.7.5
Mengaitkan
penglihatan
stereoskopik dan
monokular
dengan kemandirian
haiwan.
8.7.6
Mengenal pasti
alat-alat yang
sesuai untuk
mengatasi had
deria
penglihatan.
|
B1D1E1 (8.7.2)
Menamakan pelbagai jenis kecacatan
penglihatan.
B3D4E1 (8.7.5)
Menjelaskan penglihatan stereoskopik dan
monokular serta mengaitkan dengan kemandirian haiwan.
B4D4E1 (8.7.1,
8.7.2)
Menentukan pantulan dan pembiasan cahaya antara
dua medium yang berbeza ketumpatan melalui aktiviti.
B4D5E1 (8.7.2,
8.7.3)
Mengenal pasti rabun jauh, rabun dekat dan
cara membetulkannya melalui aktiviti.
B4D5E2 (8.7.4)
Mengenal pasti ilusi optik dan titik buta
melalui aktiviti.
B6D1E1 (8.7.6
& 8.8.6) *
Membentangkan hasil buku skrap mengenai
alat teknologi yang sesuai untuk mengatasi masalah had deria penglihatan dan
pendengaran.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
11
(9/3 – 13/3)
|
8.8
Memahami
bunyi dan
pendengaran
|
Menjalankan
aktiviti
untuk
mengkaji:
a) penghasilan
bunyi.
b) keperluan medium
untuk
pemindahan bunyi.
c) pantulan dan
penyerapan
bunyi.
Mengumpulkan
maklumat tentang:
a) kecacatan
pendengaran.
b) cara pembetulan
kecacatan
pendengaran.
Membincangkan had pendengaran
dan cara meningkatkan keupayaan pendengaran.
Menjalankan
aktiviti
untuk
mengkaji
pendengaran stereofonik yang diperlukan bagi menentukan arah bunyi.
|
8.8.1
Memerihalkan
sifat bunyi
8.8.2
Menerangkan
pantulan dan penyerapan bunyi
|
B4D6E1(8.8.1)
Menentukan penghasilan dan keperluan medium
untuk pemindaan bunyi melalui aktiviti.
B4D6E2 (8.8.2)
Menjelaskan pantulan dan penyerapan bunyi
melalui aktiviti.
|
8.8.3
Menerangkan
kecacatan pendengaran
8.8.4
Menerangkan
cara pembetulan kecacatan pendengaran
|
B3D5E1
(8.8.3, 8.8.4)
Menjelaskan kecacatan pendengaran dan cara
pembetulannya.
|
|||
8.8.5
Menyatakan
had pendengaran
|
-
|
|||
8.8.6
Menyatakan
alat yang digunakan untuk mengatasi had pendengaran
8.8.7
Menerangkan
pendengaran stereofonik
|
B6D1E1 (8.7.6
& 8.8.6) *
Membentangkan hasil buku skrap mengenai
alat teknologi yang sesuai untuk mengatasi masalah had deria penglihatan dan
pendengaran.
B4D6E3 (8.8.7)
Menjelaskan keperluan pendengaran
stereofonik bagi menentukan arah bunyi melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
12
14/3
- 22/3
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
|||
13
(23/3 – 29/3)
|
8.9
Memahami
rangsangan
dan gerak
balas
tumbuhan
|
Menjalankan
eksperimen
untuk
mengkaji dan
mengenal pasti:
a)
rangsangan-rangsangan yang
dikesan oleh
tumbuhan.
b)
bahagian-bahagian tumbuhan
yang peka terhadap
rangsangan yang
tertentu.
Membincangkan
bagaimana gerak balas terhadap ransangan
penting untuk
kemandirian tumbuhan.
|
8.9.1
Menyatakan rangsangan yang menyebabkan
gerak balas tumbuhan.
|
B5D1E1
Menjelaskan rangsangan dengan gerak balas
tumbuhan melalui eksperimen.
|
8.9.2
Mengenal pasti bahagian
tumbuhan yang peka terhadap rangsangan tertentu.
|
-
|
|||
8.9.3
Menghubungkait gerak
balas tumbuhan dengan
kemandiriannya.
|
B3D6E1
Menghubungkait gerak balas tumbuhan dengan
kemandirannya.
|
BAB 2 :
NUTRISI
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
14
(30/3 – 5/4)
|
9.1
Menganalisa
kelas-kelas
makanan.
|
Membincangkan kelas makanan
iaitu karbohidrat,
protein, lemak,
vitamin, mineral,
pelawas dan air
serta menyatakan
fungsinya.
Menjalankan
aktiviti
untuk
menguji kanji
(larutan iodin),
glukosa (larutan
Benedict),
protein (bahan uji
Millon) dan
lemak
(ujian alkohol-emulsi).
|
9.1.1
Menerangkan melalui contoh kelas makanan.
|
-
|
9.1.2
Menyatakan
fungsi setiap kelas makanan.
|
B3D7E1
Menjelaskan fungsi 7 kelas makanan
|
|||
9.1.3
Menguji kanji, glukosa, protein dan
lemak.
|
B4D7E1
Menentukan
kehadiran kanji, glukosa, protein dan lemak melalui aktiviti.
|
|||
|
Membincangkan:
a) apa maksud diet
seimbang.
b) faktor yang
menentukan gizi
seimbang seseorang:
umur, saiz, jantina, pekerjaan, iklim, keadaan kesihatan.
Mengumpul
pembungkus makanan yang menunjukkan nilai kalori makanan dan membuat senarai
untuk menunjukkan nilai kalori bagi setiap jenis makanan.
Membincangkan untuk
menganggar nilai kalori makanan dalam satu hidangan.
Merancang gizi
seimbang untuk
satu hari (sarapan,
makan tengahari dan makan malam).
|
9.2.1
Menyatakan maksud gizi seimbang.
|
B2D1E1
Memberi maksud gizi seimbang
|
|
9.2.2
Menyatakan faktor yang mesti dipertimbangkan
apabila merancang gizi seimbang.
9.2.3
Menerangkan bagaimana
faktor
berkenaan memberi kesan
kepada gizi seimbang.
|
B3D7E2 (9.2.2, 9.2.3)
Menyatakan kuantiti tenaga dalam
setiap gram karbohidrat, protein dan lemak pada pembungkus makanan dan
membuat anggaran jumlah kalori bagi setiap hidangan.
|
|||
9.2.4
Menyatakan kuantiti tenaga dalam setiap
gram karbohidrat,
protein dan lemak.
9.2.5
Menganggar kalori makanan yang diambil dalam setiap hidangan.
|
B3D7E3 (9.2.4,
9.2.5)
Menjelaskan faktor-faktor yang
menentukan gizi seimbang dan bagaimana faktor ini memberi kesan kepada gizi
seimbang.
|
|||
9.2.6
Merancang satu gizi seimbang.
|
-
|
|||
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
15
(6/4 – 12/4)
|
9.3
Memahami
sistem
pencernaan
manusia.
|
Membincangkan pencernaan sebagai
penguraian molekul
makanan yang besar kepada molekul yang
lebih kecil yang boleh larut dan sedia
diserapoleh badan.
Mengenal pasti bahagian sistem pencernaan
dan aliran makanan melalui salur pencernaan
dengan
menggunakan model/ carta/CD ROM
|
9.3.1
Menerangkan maksud pencernaan.
9.3.2
Mengenal pasti bahagian sistem pencernaan.
9.3.3
Memerihalkan aliran makanan melalui salur
pencernaan.
9.3.4
Menyatakan fungsi organ dalam sistem
pencernaan.
9.3.5
Memerihalkan proses
pencernaan dalam salur pencernaan.
9.3.6
Menyenaraikan hasil pencernaan karbohidrat, protein dan lemak.
|
B2D2E1 (9.3.1)
Memberi maksud pencernaan
B3D8E1 (9.3.2,
9.3.4)
Melabel dan menerangkan fungsi organ dalam
sistem pencernaan
B3D8E2 (9.3.3,
9.3.5, 9.3.6)
Menerangkan proses penguraian molekul
makanan, alirannya dalam sistem pencernaan dan menyenaraikan hasil pencernaan
bagi :
·
karbohidrat
·
protein
·
lemak
|
16
(13/4 – 19/4)
|
9.4
Memahami
proses
penyerapan
makanan
tercerna.
|
Membincangkan proses
penyerapan hasil pencernaan dalam usus
kecil.
Menjalankan
eksperimen untuk
menunjukkan penyerapan glukosa
melalui tiub Visking.
|
9.4.1
Menerangkan proses
penyerapan hasil pencernaan.
9.4.2
Membuat inferens tentang penyerapan glukosa melalui tiub
Visking.
|
B3D8E3
Menjelaskan proses penyerapan hasil
pencernaan dalam usus kecil.
B5D2E1
Menjelaskan penyerapan glukosa melalui tiub
visking melalui eksperimen.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
17
(20/4 – 26/4)
|
9.5
Memahami penyerapan semula air dan penyahtinjaan
|
Membincangkan
penyerapan
semula air oleh usus besar dan
proses penyahtinjaan.
Membincangkan
kepentingan
amalan pemakanan yang baik
untuk mengelakkan sembelit.
|
9.5.1
Menyatakan bagaimana air diserap semula
dalam usus besar.
9.5.2
Menerangkan penyahtinjaan.
9.5.3
Mengaitkan masalah
penyahtinjaan dengan amalan pemakanan.
|
B3D8E4 (9.5.1,
9.5.2, 9.5.3)
Menerangkan :
·
proses penyerapan semula air oleh usus besar dan
penyahtinjaan.
·
Kaitan antara amalan pemakanan dengan masalah
penyahtinjaan.
|
9.6
Mempraktikkan
amalan
pemakanan
yang sihat.
|
Merancang dan melaksanakan amalan pemakanan
yang sihat.
Membincangkan topik berikut:
a)
mempraktikkan amalan pemakanan sihat (contoh:
makan makanan
seimbang
dan makan secara
sederhana).
b) pengagihan makanan
kepada yang kurang
bernasib
baik/memerlukan.
c) membudayakan adab makan yang menepati sensitiviti dan
kepercayaan agama
|
9.6.1
Mewajarkan kepentingan
makan makanan berkhasiat.
9.6.2
Mempraktikkan amalan pemakanan yang betul.
.
9.6.3
Mewajarkan pengagihan
makanan kepada yang kurang bernasib
baik/memerlukan.
9.6.4
Mengaitkan adab makan yang menepati
sensitiviti dan kepercayaan agama.
|
B6D2E1 (9.6.1,
9.6.2, 9.6.3 & 9.6.4)
Membentangkan hasil penulisan “makanan dan
amlan pemakanan” dalam pelbagai bentuk persembahan berkaitan:
-
Kepentingan makan makanan berkhasiat
-
Mempratikkan amalan pemakanan yang betul
-
Merancang satu gizi seimbang
-
Mewajarkan pengagihan makanan kepada yang kurang
bernasib baik/ memerlukan
-
Mengaitkan adab makan yang menepati sensitiviti dan
kepercayaan agama
|
BAB
3 : BIODIVERSITI
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
18
(27/4 – 3/5)
|
10.1
Memahami kepelbagaian organism hidup dan pengelasannya
|
Membincangkan kepelbagaian ciri
umum organisma hidup
Mengumpul dan mengelaskan
pelbagai tumbuhan
dan haiwan
berdasarkan ciri
sepunya.
- Haiwan:
Invertebrata, vertebrata, mamalia, ikan, burung, amfibia, reptilia.
- Tumbuhan:
Tumbuhan
berbunga, tumbuhan tidak berbunga, monokotiledon,
dikotiledon.
- Membina peta konsep tentang organisma hidup berdasarkan pengelasan di atas.
|
10.1.1
Menerangkan kepelbagaian
organisma hidup dalam satu habitat.
Mengelaskan kepelbagaian haiwan
berdasarkan ciri sepunya.
10.1.3
Mengelaskan kepelbagaian tumbuhan
berdasarkan ciri sepunya.
10.1.4
Menerangkan kepentingan kepelbagaian
kepada
persekitaran.
|
B3D9E1 (10.1.2, 10.1.3, 10.1.4)
Mengelaskan kepelbagaian haiwan dan
tumbuhan serta menjelaskan kepentingan kepelbagaian organisma kepada
persekitaran.
|
BAB
4 : SALING BERSANDARAN
ANTARA ORGANISMA HIDUP DAN PERSEKITARAN
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDEN
PENTAKSIRAN
|
19
(4/5 – 10/5)
|
11.1
Menganalisa
Saling
bersandaran
antara
organisma hidup
|
Menjalankan
kajian lapangan
untuk mengkaji spesis, habitat,
populasi, komuniti dalam suatu ekosistem.
Menjalankan perbincangan
tentang saling bersandaran
antara organisma hidup dan persekitaran
untuk mewujudkan ekosistem yang seimbang.
|
Menyatakan maksud spesis, populasi dan
komuniti.
11.1.2
Menyatakan maksud habitat dan ekosistem.
|
B2D3E1
(11.1.1 & 11.1.2)
Memberi maksud spesies, populasi, komuniti
habitat dan ekosistem
|
11.1.3
Mengenal pasti pelbagai habitat dalam
satu ekosistem.
|
-
|
|||
11.1.4
Menerangkan melalui contoh saling
bersandaran organisma
hidup dan persekitaran untuk mewujudkan
ekosistem yang seimbang.
|
B4D8E1
Menghubungkait spesies,
habitat, populasi, komuniti dengan saling bersandaran antara organism hidup
dan persekitaran dalam mewujudkan ekosistem yang seimbang melalui kajian lapangan.
|
|||
20
(11/5 – 17/5)
|
11.2
Menilai
interaksi
antara
organisma
hidup.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang jenis
interaksi antara
organisma hidup seperti berikut:
a) mangsa-pemangsa.
b) simbiosis: komensalisme, mutualisme, parasitisme
(contoh: ikan remora dan
jerung, alga dan
kulat,
cacing pita dan manusia).
a) persaingan.
Menjalankan satu aktiviti untuk menunjukkan
kepentingan interaksi antara organisma dan
persekitaran.
|
11.2.1
Menyenaraikan jenis interaksi antara organisma
hidup.
11.2.2
Menerangkan dengan contoh interaksi antara
organism hidup.
11.2.3
interaksi antara organisma hidup dan
persekitaran.
11.2.4
Menerangkan melalui contoh kebaikan dan
keburukan kawalan biologi dalam mengawal bilangan musuh tanaman
di kawasan tertentu.
|
B3D10E1
(11.2.1 , 11.2.2) & (11.3.2) *
Menjelaskan pelbagai jenis interaksi di
antara organism hidup dan membina siratan makanan.
B6D3E1 (11.2.3,
11.2.4) & (11.4.5) *
Menjalankan
satu forum dari bahan penulisan berkaitan:
-
Kepentingan interaksi antara organism hidup dan
persekitaran.
-
Menjelaskan kebaikan dan keburukan kawalan biologi
dalam pertanian.
-
Menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan
ekosistem seimbang.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
21
(18/5 – 24/5)
|
11.3
Mensintesis
siratan
makanan.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang
pengeluar, pengguna, pengurai dan piramid
nombor.
Membina siratan makanan
daripada beberapa rantai
makanan dan mengenal pasti pengeluar,
pengguna dan pengurai.
Membincangkan aliran tenaga dalam siratan
makanan yang dibina.
Mengendalikan satu permainan untuk
menunjukkan kesan
penambahan atau pengurangan bilangan
organisma dalam piramid
nombor.
Membincangkan akibat
sekiranya satu komponen
organisma hidup dalam satu ekosistem tiada.
|
11.3.1
Menerangkan maksud
pengeluar, pengguna dan pengurai.
|
B2D4E1
Memberi
maksud pengeluar, pengguna dan pengurai ekosistem.
|
11.3.2
Menggabungkan beberapa rantai makanan
untuk membina siratan makanan.
|
B3D10E1
(11.3.2) & (11.2.1 , 11.2.2)*
Menjelaskan pelbagai jenis interaksi di
antara organism hidup dan membina siratan makanan.
|
|||
11.3.3
Mengenal pasti pengeluar, pengguna dan
pengurai dalam
siratan makanan.
|
-
|
|||
11.3.4
Membina piramid nombor daripada rantai
makanan.
|
-
|
|||
Mengaitkan siratan makanan dan piramid nompor dengan aliran
tenaga.
11.3.6
Meramal akibat sekiranya satu
komponen organisma hidup dalam satu ekosistem tiada.
|
B3D10E2
(11.3.5, 11.3.6)
Mengaitkan
piramid nombor yang dibina dengan aliran tenaga serta meramalkan apa yang
akan berlaku jika ketiadaan satu komponen.
(Soalan
HOTS)
|
|||
22
(25/5 – 29/5)
|
11.4
Menganalisa
fotosintesis
|
Menjalankan perbincangan
tentang fotosintesis.
Menjalankan eksperimen
menentukan faktor yang
diperlukan untuk
fotosintesis
(contoh: karbon dioksida, air, cahaya
dan klorofil).
|
11.4.1
Menyatakan maksud
fotosintesis.
11.4.2
Menyatakan faktor yang
diperlukan untuk fotosintesis.
|
B5D3E1
(11.4.1 , 11.4.2)
Menerangkan maksud fotosintesis dan
menentukan faktor-faktor yang diperlukan untuk fotosintesis melalui
eksperimen.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
23-24
30/5
– 14/6
|
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN 2015
|
|||
25
(15/5 – 21/6)
|
|
Membincangkan kepentingan fotosintesis
dalam mengekalkan
ekosistem yang seimbang.
Membincangkan kitar karbon dan kitar
oksigen.
|
11.4.3
Menyatakan hasil fotosintesis.
|
-
|
11.4.4
Mengawal pembolehubah yang
diperlukan untuk
fotosintesis.
|
-
|
|||
11.4.5
Menerangkan peranan
fotosintesis dalam mengekalkan
ekosistem yang
seimbang.
|
B3D11E1
(11.4.5)
Menjelaskan proses fotosintesis dalam
ekosistem dan kaitannya dengan kitar karbon dan kitar oksigen.
B6D3E1 (11.4.5) & (11.2.3, 11.2.4) *
Menjalankan satu forum dari bahan penulisan
berkaitan:
- Kepentingan
interaksi antara organisma
hidup dan persekitaran.
- Menjelaskan
kebaikan dan keburukan
kawalan biologi dalam pertanian.
- Menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
26
(22/6 – 28/6)
|
11.5
Menilai
kepentingan
pemuliharaan
dan
pemeliharaan
organism
hidup.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang
memulihara dan memelihara organisma hidup.
Menjalankan
kajian lapangan di
hutan simpan semulajadi (tanah
lembap, hutan tanah tinggi atau hutan
hujan tropika) atau santuari haiwan untuk
mengkaji pemuliharaan dan pemeliharaan
organisma hidup.
Menjalankan perbincangan
tentang bagaimana kemajuan dalam sains dan
teknologi membantu pemuliharaan dan
pemeliharaan organisma hidup.
Menjalankan
satu kempen yang
menekankan kepentingan pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup / menjalankan ‘main peranan’ yang melibatkan
pihak yang berkenaan dalam penyelesaian
masalah yang berhubungkait dengan
pemuliharaan dan pemeliharaan
organisma hidup.
|
Menerangkan maksud
pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup.
11.5.2
Menerangkan langkah yang diambil untuk
memelihara dan
memulihara organisma
hidup.
|
B3D12E1
(11.5.1 , 11.5.2)
Menjelaskan maksud pemuliharaan dan
pemeliharaan serta menyenaraikan langkah-langkah untuk memulihara dan
memelihara organisma hidup.
|
11.5.3
Mewajarkan kepentingan
pemuliharaan dan
pemeliharaan
organisma hidup.
|
-
|
|||
11.5.4
Menyokong aktiviti yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak memelihara dan memulihara organisma
hidup.
|
-
|
|||
11.6
Menilai
peranan
manusia dalam
mengekalkan
keseimbangan
semulajadi.
|
Menjalankan sesi
sumbangsaran
untuk membincangkan
isu
persekitaran yang
memberi kesan
kepada keseimbangan
semulajadi
dan cara menyelesaikannya.
Menjalankan
perbincangan untuk
mewajarkan bahawa
manusia
memerlukan
ekosistem yang stabil
dan produktif untuk
memastikan
kehidupan
yang harmoni
|
11.6.1
Menerangkan kesan
aktiviti
manusia terhadap
keseimbangan semulajadi.
11.6.2
Memerihalkan cara
manusia
menyelesaikan
masalah yang
berhubungkait
dengan persekitaran.
11.6.3
Mewajarkan bahawa
manusia
memerlukan
ekosistem yang
stabil,
produktif dan seimbang
|
|
BAB
5 : AIR DAN LARUTAN
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
27
(29/6 – 5/7)
|
12.1
Menganalisa
ciri fizikal air.
|
Menjalankan
aktiviti
untuk
menentukan yang
berikut:
takat beku air,
takat didih air.
Menjalankan
aktiviti
untuk
memerhatikan kesan
bendasing ke atas ciri fizikal air.
|
12.1.1
Menyatakan maksud
takat beku
air.
12.1.2
Menyatakan maksud
takat didih
air.
|
B4D9E1
(12.1.1 , 12.1.2) & (12.1.4) *
Menentukan takat beku dan takat didih air
serta kesan bendasing ke atas ciri fizikal air melalui aktiviti.
|
12.1.3
Memerihalkan ciri
fizikal air.
|
-
|
|||
12.1.4
Menerangkan melalui
contoh
kesan bendasing ke
atas ciri
fizikal
air.
|
B4D9E1
(12.1.1 , 12.1.2) & (12.1.4) *
Menentukan takat beku dan takat didih air
serta kesan bendasing ke atas ciri fizikal air melalui aktiviti.
|
|||
12.2
Menganalisa
komposisi
air.
|
Menjalankan
elektrolisis
untuk
menentukan nisbah
hidrogen
kepada oksigen
dalam satu
molekul air.
|
12.2.1
Menentukan
komposisi air.
12.2.2
Menguji kehadiran
hidrogen
dan oksigen.
|
B4D10E1 (12.2.1 , 12.2.2)
Menentukan komposisi air melalui
elektrolisis serta menguji kehadiran hidrogen dan oksigen melalui aktiviti.
|
|
28
(6/7 – 12/7)
|
12.3
Menganalisa
proses
penyejatan air.
|
Menjalankan
eksperimen
untuk
mengkaji faktor
mempengaruhi
penyejatan air
iaitu kelembapan,
suhu persekitaran,
luas
permukaan dan
pergerakan udara.
|
12.3.1
Menerangkan maksud
penyejatan.
|
B2D5E1
Memberi
maksud penyejatan
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
29
13/7
– 19/7
|
CUTI RAYA
|
|||
30
(20/7 – 26/7)
|
|
Membincangkan faktor yang
mempengaruhi kadar
penyejatan
dan kaitannya
dengan Teori
Kinetik.
Membincangkan
persamaan
dan
perbezaan antara
penyejatan
dengan pendidihan.
Mengumpul maklumat
tentang
proses penyejatan
dan aplikasinya dalam kehidupan harian iaitu mengeringkan pakaian, pengawetan
hasil pertanian dan pemprosesan makanan.
|
12.3.2
Menerangkan melalui
contoh
faktor yang
mempengaruhi
kadar penyejatan
air dengan
merujuk Teori
Kinetik.
|
-
|
Membanding dan
membezakan
antara penyejatan
dengan
pendidihan.
12.3.4
Memerihalkan
aplikasi
penyejatan air
dalam kehidupan
harian.
|
B3D13E1
(12.3.3 , 12.3.4)
Membanding
beza antara penyejatan dan pendidihan serta memberi contoh aplikasi
penyejatan air dalam kehidupan harian.
(Persamaan dan perbezaan)
|
|||
31
(27/7 – 2/8)
|
12.4
Menganalisa
larutan dan
kelarutan.
|
Membincangkan perbezaan antara
zat terlarut, pelarut dan larutan.
Menjalankan
aktiviti
untuk
menyediakan larutan
cair, larutan pekat dan larutan tepu.
Membincangkan persamaan dan
perbezaan antara larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu.
Menjalankan
aktiviti
untuk
menunjukkan
perbezaan antara larutan dengan bahan terampai.
|
12.4.1
Menerangkan maksud
zat
terlarut, pelarut
dan larutan.
|
B2D6E1
Memberi maksud zat terlarut, pelarut dan
bahan terampai.
|
12.4.2
Membanding dan
membezakan antara larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu.
12.4.3
Menerangkan maksud
bahan terampai.
|
B4D11E1
(12.4.2)
Membanding beza antara
larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu melalui aktiviti.
B4D11E2 (12.4.3)
Membezakan larutan dengan
bahan terampai melalui aktiviti.
|
|||
12.4.4
Menerangkan maksud keterlarutan.
|
-
|
|||
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
32
(3/8 – 9/8)
|
|
Menjalankan
eksperimen
untuk menentukan faktor yang mempengaruhi kelarutan zat terlarut
·
jenis pelarut,
·
jenis zat terlarut,
·
suhu pelarut.
Menjalankan
eksperimen
untuk menentukan faktor yang mempengaruhi kadar keterlarutan:
·
suhu pelarut,
·
kadar kacauan,
·
saiz zat terlarut.
Membincangkan
kepentingan
air sebagai pelarut universal dalam
kehidupan harian.
Mengupul maklumat
tentang aplikasi pelarut organik dalam kehidupan harian.
|
12.4.5
Menerangkan faktor
yang mempengaruhi keterlarutan zat terlarut di dalam air.
|
B5D5E1
Menentukan
faktor-faktor yang mempengaruhi keterlarutan zat terlarut melalui eksperimen.
|
Menerangkan
kepentingan air sebagai pelarut universal dalam kehidupan.
12.4.7
Memberi contoh kegunaan
pelarut organik di dalam kehidupan harian.
|
B3D14E1
(12.4.6 , 12.4.7)
Menerangkan kepentingan air sebagai pelarut
universal dan kegunaan pelarut organik dalam kehidupan seharian.
|
|||
33
(10/8 – 16/8)
|
12.5
Menganalisa
asid dan alkali.
|
Menjalankan
aktiviti
untuk
mengkaji:
·
sifat asid dari aspek nilai
pH, rasa, sifat
mengkakis, kesan
ke atas kertas litmus,
tindakan terhadap
logam seperti
magnesium dan zink.
·
sifat alkali dari aspek
nilai pH, rasa,
mengkakis, kesan ke
atas kertas litmus.
Menjalankan
perbincangan
untuk mendefinisi secara operasi asid dan alkali.
|
12.5.1
Mengenal pasti
sifat asid.
12.5.2
Mengenal pasti
sifat alkali.
12.5.3
Menyatakan asid dan
alkali
hanya menunjukkan
sifatnya dengan kehadiran air.
12.5.4
Menerangkan melalui
contoh definisi
asid dan alkali.
12.5.5
Mengenal pasti
bahan berasid dan beralkali dalam kehidupan harian.
|
-
-
-
-
B4D12E1 (12.5.5)
Menentukan bahan yang bersifat asid
dan alkali melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
34
(17/8
– 23/8)
|
|
Menjalalankan aktiviti untuk menentukan
bahan berasid dan bahan beralkali dalam kehidupan
harian.
Mengumpul
maklumat tentang kegunaan asid dan alkali dalam kehidupan harian seperti
bidang pertanian dan industri.
Membincangkan
maksud peneutralan.
Menjalankan aktiviti untuk menentukan
peneutralan dengan menggunakan asid hidroklorik dan natrium hidroksida pada
kepekatan yang sama.
Membincangkan aplikasi
peneutralan dalam kehidupan harian (contoh: menggunakan syampu dan perapi,
dan meneutralkan sengatan serangga).
|
12.5.6
Menyatakan kegunaan
asid dan alkali dalam kehidupan harian.
|
-
|
Menerangkan maksud
peneutralan.
12.5.8
Menulis persamaan
perkataan untuk memerihalkan proses
peneutralan.
12.5.9
Menerangkan melalui
contoh kegunaan peneutralan dalam
kehidupan harian.
|
B3D15E1
(12.5.7 , 12.5.8 , 12.5.9)
Menerangkan maksud
peneutralan melalui persamaan perkataan serta contoh aplikasi peneutralan
dalam kehidupan seharian.
|
|||
35
(24/8 – 30/8)
|
12.6
Menganalisa
kaedah
pembersihan
air.
|
Membuat lawatan ke
loji pembersihan air.
Sumbangsaran
tentang yang berikut:
·
sumber air semula jadi.
·
sebab pembersihan air.
Membincangkan
pelbagai jenis kaedah pembersihan air seperti penurasan,
pendidihan,pengklorinan dan penyulingan.
|
12.6.1
Menyenaraikan
sumber air
semula jadi.
Menyatakan sebab
pembersihan air.
12.6.3
Memerihalkan
pelbagai jenis kaedah pembersihan air.
12.6.4
Membandingkan
kelebihan
dan kekurangan
pelbagai
kaedah pembersihan
air.
|
B1D2E1 (12.6.1
) & (12.8.1) *
Menamakan sumber air semulajadi dan
bahan cemar air
B3D16E1 (12.6.2 , 12.6.3 , 12.6.4)
Menerangkan :
·
kepentingan pembersihan air.
·
kaedah pembersihannya.
·
kebaikan dan keburukan sesuatu kaedah.
B4D13E1 (12.6.3)
Menerangkan pelbagai jenis kaedah
pembersihan air melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
|
|
Menjalankan
aktiviti untuk
mengkaji pelbagai
jenis kaedahpembersihan air seperti penurasan, pendidihan dan penyulingan.
Murid membentangkan
dapatan mereka untuk membincangkan
kelebihan dan
kekurangan
pelbagai kaedah
pembersihan air.
|
|
|
36
(31/8 – 6/9)
|
12.7
Menganalisa
sistem bekalan
air.
|
Melawat ke loji
pemprosesan air
untuk mengkaji
sistem bekalan air dan peringkat yang terlibat dalam
pembersihan air.
Membincangkan cara
menjimatkan air.
Membuat projek
untuk mengkaji jumlah purata
kegunaan air di
rumah.
|
12.7.1
Memerihalkan
bagaimana
sistem bekalan air
berfungsi.
12.7.2
Menerangkan cara
untuk
menjimatkan air.
|
B3D16E2
(12.7.1 , 12.7.2)
Menjelaskan bagaimana sistem bekalan air
berfungsi dan cara penjimatan air.
B6D4E1
(12.7.1, 12.7.2) &
(12.8.2, 12.8.3) *
Membuat pembentangan dalam pelbagai
bentuk persembahan berkaitan:
-
pencemaran air.
-
pengawalan.
-
pembersihan.
-
cara penjimatan penggunaannya.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
37
(7/9 – 13/9)
|
12.8
Memahami
pemeliharaan
kualiti air.
|
Mengumpul dan
mentafsir data tentang bahan cemar yang merangkumi:
· bahan buangan
industri seperti bahan kimia dan sisa radioaktif.
· bahan buangan
domestik seperti sampah sarap dan
kumbahan.
· bahan kimia
daripada aktiviti pertanian seperti baja dan racun haiwan perosak.
· pengelodakan
yang berpunca daripada pembinaan dan
penebangan hutan.
· Tumpahan daripada
kapal minyak.
Mengendalikan
perbincangan tentang kesan pencemaran air ke atas benda hidup.
Menjana
idea tentang cara mengawal pencemaran air.
Membincangkan
cara memulihara dan memelihara air dan kualitinya.
Menjalankan
kempen ‘Cintai Sungai Kita’.
|
12.8.1
Memberi contoh
bahan cemar air.
12.8.2
pencemaran air ke
atas benda hidup.
12.8.3
Menerangkan cara
mengawal pencemaran air.
12.8.4
Menerangkan cara
memelihara air dan kualitinya
|
B1D2E1 (12.8.1)
& (12.6.1) *
Menamakan sumber air semulajadi dan
bahan cemar air.
B3D16E3
(12.8.2, 12.8.3, 12.8.4)
Menjelaskan :
·
kesan pencemaran.
·
cara mengawal pencemaran.
·
cara memelihara kualiti air.
B6D4E1
(12.7.1, 12.7.2) &
(12.8.2, 12.8.3) *
Membuat pembentangan dalam pelbagai
bentuk persembahan berkaitan:
-
pencemaran air.
-
pengawalan.
-
pembersihan.
-
cara penjimatan penggunaannya
|
BAB 6 : TEKANAN UDARA
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
38
(14/9 – 18/9)
|
13.1
Memahami
tekanan udara.
|
Menjalankan
aktiviti untuk
membincangkan teori
kinetik gas.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan udara
mengenakan
tekanan.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan faktor
yang
mempengaruhi
tekanan udara
iaitu isipadu dan
suhu.
|
Menerangkan
kewujudan
tekanan udara
dengan
merujuk kepada
Teori Kinetik.
13.1.2
Menerangkan faktor
yang
mempengaruhi
tekanan udara.
|
B4D14E1
(13.1.1 , 13.1.2)
Menjelaskan pergerakan zarah udara
dengan merujuk kepada Teori Kinetik gas dan kaitannya dengan tekanan serta
faktor yang mempengaruhi tekanan udara iaitu isipadu atau suhu melalui
aktiviti.
|
13.2
Mengaplikasi
prinsip
tekanan udara
dalam
kehidupan
harian.
|
Mengumpul dan
mentafsir data
pada alatan yang
menggunakan
prinsip tekanan
udara.
Mengumpul maklumat
dan
membincangkan
aplikasi tekanan
udara dalam
picagari, sifon, pam
penyembur dan
penyedut
minuman.
Membincangkan cara
menggunakan prinsip
tekanan
udara untuk
menyelesaikan
masalah harian
seperti sinki
tersumbat dan
menuang susu
pekat daripada tin.
Mengumpul maklumat
bagaimana tangki gas di bawah tekanan tinggi berfungsi.
Membincangkan
langkah
keselamatan yang
perlu diambil
apabila menggunakan
gas di
bawah
tekanan tinggi.
|
13.2.1
Menerangkan dengan
contoh
alatan yang
menggunakan prinsip tekanan udara.
13.2.2
Menjana idea untuk
menyelesaikan masalah dengan menggunakan prinsip tekanan udara.
13.2.3
Menghubungkaitkan
langkah
keselamatan yang
perlu
diambil apabila
menggunakan
gas di bawah
tekanan tinggi.
|
B3D17E1
(13.2.1)
Menyatakan prinsip aplikasi tekanan
udara dalam :
·
picagari.
·
sifon.
·
pelocok.
·
penyedut minuman.
B3D17E2 (13.2.3)
Menerangkan langkah-langkah keselamatan
yang perlu diambil apabila menggunakan gas di bawah tekanan tinggi.
|
|
39
19/9 – 27/9
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 2 TAHUN 2015
|
BAB
7 : DINAMIK
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
40 -
41
(28/9
– 11/10)
|
14.1
Memahami
daya.
|
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
tolakan dan tarikan
adalah
daya.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
kesan daya
(perubahan
bentuk, kedudukan,
kelajuan
dan arah.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
pelbagai jenis daya
(daya
geseran, daya graviti, daya
elektrostatik dan daya magnetik).
|
14.1.1
Menyatakan
daya adalah tolakan
atau
tarikan.
14.1.2
Menerangkan
kesan daya.
14.1.3
menerangkan
pelbagai jenis daya
|
B4D15E1 (14.1.1 , 14.1.2 , 14.1.3)
Menjelaskan
tolakan dan tarikan sebagai daya, kesan daya dan jenisnya melalui aktiviti.
|
14.2
Memahami
pengukuran
daya.
|
Membincangkan
unit daya dan
prinsip
neraca spring.
Menjalankan
aktiviti untuk
mengukur magnitud daya
|
14.2.1
Menyatakan
unit untuk daya.
|
B1D3E1
Menamakan
unit daya
|
|
14.2.2
Menerangkan
bagaimana neraca spring berfungsi.
|
-
|
|||
14.2.3
Mengukur magnitud daya.
|
-
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
42
(12/10-
18/10)
|
14.3
Mengaplikasi
daya
geseran.
|
Membincangkan
dengan contoh
untuk
menunjukkan kewujudan
daya
geseran.
Menjalankan
aktiviti untuk
mengenal
pasti arah bagi daya
geseran
dan mengukur magnitud
bagi daya tersebut.
|
14.3.1
Menerangkan
dengan contoh
kewujudan
daya geseran.
|
-
|
14.3.2
Menyatakan
arah bagi daya
geseran
dan magnitud bagi
daya tersebut.
|
-
|
|||
14.3
Mengaplikasi
daya
geseran.
|
Menjalankan
eksperimen untuk
menunjukkan
bagaimana
permukaan
yang berbeza
mempengaruhi
magnitud daya
geseran.
Mengumpulkan
maklumat dan
membincangkan
kebaikan dan
keburukan
geseran.
Menjalankan
aktiviti cara:
a)
meningkatkan geseran.
b)
mengurangkan geseran.
Membincangkan
aplikasi
meningkatkan
dan mengurangkan geseran dalam kehidupan harian.
|
14.3.3
Menjalankan
eksperimen untuk
menunjukkan
bagaimana
permukaan
yang berbeza
mempengaruhi daya geseran.
|
B5D6E1
Membuktikan
permukaan yang berbeza mempengaruhi magnitud daya geseran melalui eksperimen.
|
|
Menerangkan
kebaikan dan
keburukan
geseran.
14.3.5
Menerangkan
cara meningkatkan geseran.
14.3.6
Menerangkan
cara mengurangkan geseran.
14.3.7
Menerangkan
dengan contoh
aplikasi
geseran dalam kehidupan harian.
|
B3D18E1
(14.3.4 , 14.3.5 , 14.3.6)
Menjelaskan :
·
kebaikan dan keburukan geseran.
·
cara meningkatkan dan mengurangkan
daya geseran dalam kehidupan harian.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
43
(19/10
– 25/10)
|
14.4
Mengaplikasikan
kerja
|
Membincangkan
dengan contoh,
kerja
dilakukan apabila objek
digerakkan
oleh daya.
Menjalankan
aktiviti untuk
menentukan
kerja dilakukan
dengan
menggunakan rumus
berikut:
Kerja
(J)
= Daya (N) X Jarak (m)
|
14.4.1
Menerangkan
dengan contoh
bagaimana
kerja dilakukan.
14.4.2
Menyatakan
unit untuk kerja.
14.4.3
Menentukan
kerja yang
dilakukan.
|
B3D19E1 (14.4.1)
Menerangkan
bagaimana kerja dilakukan.
-
B4D16E1 (14.4.3) & (14.5.3) *
Menentukan kerja
dilakukan dan kuasa dengan menggunakan rumus melalui aktiviti.
|
44
(26/10
– 1/11)
|
14.5
Mengaplikasi
kuasa
|
Menjalankan
aktiviti untuk
menentukan
kuasa dengan
menggunakan
rumus berikut:
Masa (s)
|
14.5.1
Menyatakan
maksud kuasa.
14.5.2
Menyatakan
unit untuk kuasa.
14.5.3
menentukan
kuasa ke atas
kerja
yang dilakukan.
|
B4D16E1 (14.4.3) & (14.5.3) *
Menentukan kerja dilakukan dan kuasa dengan
menggunakan rumus melalui aktiviti.
|
14.6
Menganalisa
kepentingan
daya
dalam
kehidupan
|
Mereka
satu aktiviti contoh
melukis
poster, melakonkan
sketsa
atau lakonan untuk
menunjukkan
bagaimana
kehidupan sekiranya tiada daya.
|
14.6.1
Memerihalkan
bagaimana
kehidupan
jika daya tidak
wujud.
|
-
|
BAB
8 : SOKONGAN DAN GERAKAN
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
45
(2/11
– 8/11)
|
15.1
Memahami
sistem
sokongan
dalam
haiwan.
|
Mengumpul
maklumat dan
membincangkan
pelbagai sistem
sokongan
bagi:
a)
haiwan vertebrata darat dan
akuatik.
b)
haiwan invertebrata darat dan
akuatik.
Menjalankan
perbincangan
tentang
yang berikut:
a)
persamaan dan perbezaan
antara
sistem sokongan haiwan
vertebrata
darat dan akuatik.
b)
persamaan dan perbezaan
antara
sistem sokongan haiwan
invertebrata
darat dan akuatik
|
15.1.1
Menerangkan
sistem sokongan
haiwan
vertebrata dan pelbagai
sistem
sokongan haiwan
invertebrata.
15.1.2
Membanding
dan membezakan
haiwan
vertebrata dan pelbagai
sistem
sokongan haiwan
invertebrata
15.1.3
Membanding
dan membezakan
sistem
sokongan antara
haiwan
invertebrata darat dan
akuatik.
|
B3D20E1
(15.1.2 , 15.1.3)
Membanding beza pelbagai sistem sokongan
haiwan :
·
vertebrata darat dan akuatik.
·
invertebrata darat dan akuatik.
|
|
15.2
Memahami
sistem
sokongan
dalam
tumbuhan.
|
Menjalankan
kajian lapangan
untuk
mengkaji pelbagai sistem
sokongan
bagi tumbuhan.
Menjalankan
aktiviti untuk
mengelaskan
tumbuhan
berdasarkan sistem sokongannya
|
Menerangkan
pelbagai sistem
sokongan
bagi tumbuhan
berkayu
dan tidak berkayu.
15.2.2
Mengelaskan
tumbuhan berdasarkan sistem sokongannya.
|
B4D17E1
(15.2.1 , 15.2.2)
Menerangkan pelbagai sistem sokongan
tumbuhan dan membuat pengelasannya melalui kerja lapangan.
|
BAB
9 : STABILITI
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
46
(9/11
– 15/11)
|
16.1
Memahami
bahawa
pusat
graviti
mempengaruhi
kestabilan.
|
Menjalankan
aktiviti untuk
mencari
titik keseimbangan
bagi
bentuk sekata dan tidak
sekata.
Menjalankan
aktiviti untuk
menyiasat
bagaimana pusat
graviti
mempengaruhi
kestabilan
objek dengan
memanipulasikan:
a)
tinggi.
b)
luas tapak.
Membincangkan
hubungan
antara
pusat graviti dan
kestabilan.
|
16.1.1
Menentukan titik keseimbangan
bagi bentuk sekata dan tidak
sekata.
16.1.2
Menghubungkait titik
keseimbangan sebagai pusat
graviti objek.
16.1.3
Menghubungkait pusat graviti
dengan kestabilan objek.
|
B4D18E1
(16.1.1, 16.1.2)
Menentukan titik keseimbangan bagi bentuk
sekata dan tidak sekata serta hubungannya sebagai pusat graviti objek melalui
aktiviti.
B4D18E2 (16.1.3)
Menghubungkait
ketinggian dan luas tapak dengan kestabilan objek melalui aktiviti.
B3D21E1 (16.1.3)
Menyatakan hubungan antara pusat graviti
dengan kestabilan objek.
|
|
16.2
Menghargai
kepentingan
kestabilan.
|
Mengadakan
sesi sumbangsaran tentang cara meningkatkan kestabilan.
Menjalankan
aktiviti seperti membuat projek atau permainan untuk
membina
model yang mengaplikasi konsep kestabilan.
|
16.2.1
Mencadangkan cara meningkatkan kestabilan
objek di sekeliling mereka.
16.2.2
Menerangkan dengan contoh aplikasi
kestabilan dalam kehidupan.
|
B6D5E1
(16.2.1 , 16.2.2)
Menghasilkan projek atau alat permainan
yang mengaplikasikan konsep kestabilan.
|
BAB
10 : MESIN RINGKAS
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
47
16.11
– 20.11
|
17.1
Menganalisa
tuas.
|
Membincangkan
bagaiamana
daya
yang kecil mampu
mengangkat
beban yang berat
dengan
menggunakan tuas.
Membuat
pemerhatian tentang
alat
yang menggunakan prinsip
tuas.
Mengenal
pasti beban, daya dan
fulkrum,
dan seterusnya
mengelaskan
sistem kepada tuas
kelas
pertama, kedua dan ketiga.
Membincangkan
bagaimana
manusia
mengaplikasi prinsip
tuas
untuk mengatasi beban
yang
berat.
Membincangkan
momen daya
=
daya X jarak tegak dari pangsi
ke
daya.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
hubungan momen
daya
dan hasil darab daya dan
jarak.
Menyelesaikan
masalah yang
berkaitan
dengan tuas dengan
menggunakan
rumus berikut:
Beban
(N) X jarak beban dari
fulkrum
(m) = Daya (N) X jarak
daya
dari fulkrum (m)
|
17.1.1
Menyenaraikan
objek di sekeliling mereka yang menggunakan prinsip
tuas.
17.1.2
Menyatakan
apa yang boleh dilakukan oleh tuas.
Mengenal
pasti beban, daya dan fulkrum dalam tuas.
17.1.4
Mengelaskan
tuas.
17.1.5
Menerangkan
maksud momen daya.
17.1.6
Menyelesaikan
masalah berkaitan tuas.
|
B1D4E1
(17.1.1)
Menamakan objek yang menggunakan prinsip
tuas
B3D22E1
(17.1.3 , 17.1.4)
Menentukan kedudukan beban, daya dan
fulkrum serta membuat pengelasan tuas.
B4D19E1
(17.1.5)
Menghubungkaitkan
momen daya dengan daya dan jarak melalui aktiviti.
B3D22E2 (17.1.6)
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan tuas.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
|
17.2
Menghargai
usaha
inovatif
dalam
mereka
bentuk
mesin
untuk
memudahkan
kerja.
|
Menjalankan
projek untuk membina
alat
menggunakan prinsip tuas.
|
17.2.1
Mereka
bentuk atau mengubahsuai alat yang menggunakan prinsip tuas
|
B6D6E1
(17.2.1)
Menghasilkan model yang menggunakan prinsip
tuas.
|
No comments:
Post a Comment