Hari/Tarikh
|
Khamis
29/1/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.2 Memahami
langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan langkah-langkah dalam
penyiasatan saintifik/eksperimen
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pengenalan ringkas untuk cungkil idea pelajar
2.
Menerangkan langkah-langkah dalam penyiasatan
saintifik/eksperimen
3.
Memberi satu situasi dan meminta pelajar
berbincang untuk mengenal pasti masalah, membuat hipotesis dan menyatakan
pemboleh ubah.
4.
Latihan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama,menghargai
masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi tindak balas positif
dalam setiap soalan dan aktiviti yang dijalankan.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
29/1/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
4.00-5.10 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.2 Memahami
langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan langkah-langkah dalam
penyiasatan saintifik/eksperimen
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pengenalan ringkas
2.
Menerangkan langkah-langkah dalam penyiasatan
saintifik/eksperimen
3.
Salin nota
4.
Berbincang satu situasi untuk mengenal pasti
masalah, membuat hipotesis dan menyatakan pemboleh ubah.
5.
Latihan
6.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan dan respon yang baik. Walaupun pada awal sesi P&P pelajar
agak lambat paham apa yang disampaikan guru. Tetapi setelah diberi contoh
situasi dan berbincang pelajar menunjukkan respon positif.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
29/1/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
5.45-6.20 pm
|
Tempat
|
Kelas
2K
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.3 Memahami
deria bau
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Mengenal pasti struktur hidung
·
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau
dalam pengesanan bau
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Imbas semula pembelajaran lepas berkaitan dengan
deria bau
2.
Membuat latihan
3.
Perbincangan
4.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menghargai
hidung dan bersyukur dikurniakan deria bau
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan dan respon yang baik dalam perbincangan. Sesi P&P
berjalan dengan lancar dan objektif tercapai.
|
No comments:
Post a Comment