Wednesday 28 January 2015

Minggu 5 (Khamis)

Khamis 29/1/2015

Hari/Tarikh
Khamis 29/1/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.2 Memahami langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik/eksperimen
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pengenalan ringkas untuk cungkil idea pelajar
2.      Menerangkan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik/eksperimen
3.      Memberi satu situasi dan meminta pelajar berbincang untuk mengenal pasti masalah, membuat hipotesis dan menyatakan pemboleh ubah.
4.      Latihan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bekerjasama,menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi tindak balas positif dalam setiap soalan dan aktiviti yang dijalankan.


Hari/Tarikh
Khamis 29/1/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 4.00-5.10 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.2 Memahami langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik/eksperimen
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pengenalan ringkas
2.      Menerangkan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik/eksperimen
3.      Salin nota
4.      Berbincang satu situasi untuk mengenal pasti masalah, membuat hipotesis dan menyatakan pemboleh ubah.
5.      Latihan
6.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Berdisiplin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan dan respon yang baik. Walaupun pada awal sesi P&P pelajar agak lambat paham apa yang disampaikan guru. Tetapi setelah diberi contoh situasi dan berbincang pelajar menunjukkan respon positif.


Hari/Tarikh
Khamis 29/1/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 5.45-6.20 pm
Tempat
Kelas 2K
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.3 Memahami deria bau
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti struktur hidung
·      Mengenal pasti kedudukan sel deria bau dalam pengesanan bau
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Imbas semula pembelajaran lepas berkaitan dengan deria bau
2.      Membuat latihan
3.      Perbincangan
4.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Menghargai hidung dan bersyukur dikurniakan deria bau
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan dan respon yang baik dalam perbincangan. Sesi P&P berjalan dengan lancar dan objektif tercapai.


No comments:

Post a Comment