SMK SERIAN
RANCANGAN TAHUNAN MATA PELAJARAN PBS
TINGKATAN 1
TEMA: MANUSIA DAN KEPELBAGAIAN
HIDUPAN
Bidang Pembelajaran: 1. Sel
sebagai unit kehidupan
Minggu
|
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
|
Proses Pentaksiran
|
||||
Objektif Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Instrument
|
|
1-4/1/2015
|
CUTI AKHIR TAHUN
|
|||||
1
|
5-11/1/2015
|
CUTI PERSEKOLAHAN (SURAT SIARAN
|
||||
2
12/1
–
16/1
|
MINGGU ORIENTASI
|
|||||
3
19/1
–
23/1
|
1.1
Memahami
sains adalah sebahagian daripada kehidupan harian
|
Memerihalkan
dengan contoh fenomena semula jadi yang murid boleh lihat di sekeliling
mereka :
a)
Tumbesaran manusia daripada bayi hingga dewasa
b)
Kejatuhan bola ke tanah
c)
Penccairan ais
Membincangkan
kegunaan dan kelebihan sains dalam kehidupan harian.
Menghadiri
ceramah mengenai kerjaya dalam sains.
|
Murid boleh :
·
Menyenaraikan
apa yang dilihat di sekeliling yang berkaitan dengan sains
·
Menerangkan
kepentingan sains dalam kehidupan harian
·
Menamakan
kerjaya dalam sains seperti :
a)
Guru
sains
b)
Doctor
c)
Jurutera
d)
Saintis
alam sekitar
|
B2D1
Menyatakan
fenomena alam sains
B4D1
Memerihalkan
kegunaan dan kelebihan sains dalam kehidupan harian.
|
B2D1E1
Menyenaraikan
fenomena alam yang dilihat di sekeliling berkaitan dengan sains
B4D1E1
Menjelaskan
tentang kepentingan sains
dalam
kehidupan seharian
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
|
4
19/1
–
23/1
5
2/2
-
6/2
|
1.2
Memahami
langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
|
Menjalankan
penyiasatan saintifik / eksperimen, contoh :
Mengkaji
factor yang mempengaruhi bilangan ayunan bandul ringkas dalam satu jangka
masa.
Murid
akan :
a)
Menentukan apa yang akan dikaji (mengenal pasti
masalah)
b)
Membuat tekaan yang bijak (membina satu
hipotesis),
c)
Merancang bagaimana untuk menguji hipotesis
(merancang eksperimen)
d)
Menjalankan eksperimen
e)
Menulis apa yang diperhatikan (mengumpul data),
f)
Mencari makna daripada apa yang diperhatikan
(menganalisa dan mentafsir data),
g)
Membuat keputusan sama ada hipotesis adalah benar
( membuat kesimpulan),
h)
Menulis laporan hasil penyiasatan (melapor)
Murid
boleh diminta untuk melaporkan hasil penyiasatan mereka kepada kelas. Mereka
harus menekankan jangkah yang telah diambil, apa yang dikekalkan dan apa yang
diukur.
|
Murid boleh :
a)
Menyatakan langkah-langkah dalam penyiasatan
saintifik / eksperimen,
b)
Menjalankan satu penyiasatan saintifik.
|
B3D1
Menyatakan
langkah-langkah dalam
penyiasatan
saintifik
B4D2
Menjalankan
satu penyiasatan
saintifik
|
B3D1E1
Menyusun
langkah-langkah dalam penyiasatan
saintifik
mengikut urutan
B4D2E1
Mengkaji
faktor yang mempengaruhi
bilangan
ayunan bandul ringkas dalam
satu jangka
masa melalui penyiasatan
saintifik
|
Lembaran
kerja
Eksperimen
|
6
9/2
–
13/2
|
1.3
Mengetahui
kuantiti fizik dan unitnya
|
Mengenal
pasti kuantiti fizik (panjang, jisim, masa, suhu dan arus elektrik), nilai
dan unit sebagaimana tertera pada maklumat produk.
Mencari
perkataan Imbuhan yang digunakan dalam pengukuran seperti kilo-, senti-, dan
mili-.
Mencari
symbol yang digunakan dalam unit pengukuran.
Mencari
nilai bagi setiap imbuhan.
|
Murid
boleh :
·
Menyatakan kuantiti fizik iaitu panjang,
jisim,masa, suhu dan arus elektrik,
·
Menyatakan unit S.I dan symbol yang berpadanan
bagi kuantiti fizik,
·
Menyatakan symbol dan nilai imbuhan bagi unit
panjang dan jisim : mili-, senti- dan kilo-,
·
Mengenal pasti dan menggunakan imbuhan yang sesuai
dalam pengukuran panjang dan jisim.
|
B3D2
Mengenal pasti
kuantiti fizik
|
B3D2E1
Menyatakan
kuantititi fizik serta unit S.I. dan
simbolnya
B3D2E2
Menyatakan
nilai imbuhan dan simbol bagi unit panjang
B3D2E3
Menyatakan
nilai imbuhan dan simbol bagi
jisim sesuatu
objek
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
|
7
16/2
-
20/2
|
CUTI
PERAYAAN TAHUN BARU CINA
|
|||||
8
23/2
–
27/2
|
1.4
Memahami
penggunaan alat pengukuran
|
Mengukur
panjang garis lurus, garis lengkung dan diameter objek menggunakan pembaris,
benang dan angkup.
Menganggar
luas bentuk sekata dan tidak sekata menggunakan kertas graf.
Mengukur
isipadu cecair menggunakan silinder penyukat, pipet dan buret.
Menentukan
isipadu pepejal sekata dan tidak sekata menggunakan kaedah sesaran air.
Mengukur
suhu badan dan suhu air.
Membincangkan
pemilihan alat yang sesuai apabila membuat ukuran.
Mengaplikasikan
kemahiran mengukur dalam konteks menjalankan eksperimen.
|
Murid
boleh :
·
Memilih alat yang betul dan menukur panjang,
·
Menganggar luas bentuk sekata dan tidak sekata
menggunakan kertas graf,
·
Memilih alat yang betul dan menyukat isipadu
cecair,
·
Memilih alat yang betul dan mengukur suhu badan
serta suhu cecair,
·
Menentukan isipadu pepejal menggunakan kaedah
sesaran air.
|
B4D3
Menentukan
luas permukaan
B3D3
Mengenal pasti
dan menggunakanalat-alat pengukuran
B4D4
Menentukan isi
padu pepejal
|
B4D3E1
Mengira luas
permukaan bentuk sekata
B4D3E2
Membuat
anggaran luas permukaanbentuk tidak sekata menggunakan kertasgraf
B3D3E2
Memilih alat
yang betul dan membuatpengukuran isipadu cecair
B3D3E3
Memilih alat
yang betul dan membuatpengukuran suhu badan
B3D3E4
Memilih alat
yang betul dan membuat
pengukuran
suhu cecair
B4D4E1
Menentukan isi
padu pepejalmenggunakan kaedah sesaran air
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
|
9
2/3
–
6/3
|
1.5
Memahami
konsep jisim
|
Menentukan
berat pelbagai objek menggunakan neraca spring.
Membincangkan
berat sebagai tarikan Bumi (daya graviti) ke atas objek.
Membincangkan
jisim sebagai kuantiti jirim.
Menentukan
jisim pelbagai objek dengan menggunakan neraca alur/tuas.
Membincangkan
perbezaan antara jisim dengan berat.
Mengaplikasikan
kemahiran
menggunakan
neraca spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen.
|
Murid boleh:
·
menentukan berat suatu
objek,
·
menerangkan konsep berat,
·
menerangkan konsep jisim,
·
menentukan jisim suatu
objek,
·
menerangkan perbezaan
antara
jisim dengan berat,
·
mengaplikasikan penggunaanneraca spring dan
neracaalur/tuas dalam konteksmenjalankan eksperimen.
|
B4D5
Memerihalkan
tentang konsepjisim dan berat
B3D3
Mengenal pasti
dan menggunakan
alat-alat pengukuran
|
B4D5E1
Menerangkan
perbezaan antara konsep jisim dan berat melalui aktiviti
B3D3E5
Mengukur dan
mencatat nilai jisim dan berat
bagi sesuatu
objek menggunakan neraca
spring dan
neraca alur/tuas
B3D3E1
Memilih alat
yang betul dan membuat
pengukuran
panjang
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
|
10
9/3
–
13/3
|
1.6
Menyedari
kepentingan
unit piawai
dalam
kehidupan
harian
|
Membincangkan
pelbagai unit pengukuran seperti unit untuk panjang (kaki, ela, rantai, batu,
meter, kilometer), unit untuk berat (paun, auns, kati, tahil, gram, kilogram)
Melakonkan
sketsa untuk
menunjukkan
masalah yang berlaku apabila tidak menggunakan unit piawai seperti ketika
membeli barang di pasar.
Membincangkan
kebaikan dan keburukan apabila menggunakan unit pengukuran yang tidak sama.
|
Murid boleh:
·
memberi contoh masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan.
|
B6D1
Mewajarkan
kebaikan dan
keburukan
apabila menggunakanunit pengukuran yang tidak sama
|
B6D1E1
Membahaskan
mengenai masalah yangmungkin timbul sekiranya unit piawai tidakdigunakan
melalui pelbagai bentuk
komunikasi
|
Hasilan
power point, pembentangan, laporan pelajar bergambar
|
11
16/3
-
20/3
|
CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL PERTAMA
|
TEMA: MANUSIA DAN KEPELBAGAIAN
HIDUPAN
Bidang Pembelajaran: 1. Sel
sebagai unit kehidupan
Minggu
|
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
|
Proses Pentaksiran
|
||||
Objektif Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Instrument
|
|
12
23/3
–
27/3
Dan
30/3
-
3/4
|
1.1
Memahami
sel
|
Mengumpul
maklumat mengenai organisma hidup dan mengenal pasti unit asas kehidupan yang
membina organisma tersebut.
Menyediakan
slaid sel pipi dan sel bawang.
Memerhati
struktur umum sel pipi dan sel bawang di bawah
mikroskop
menggunakan prosedur yang betul.
B5D1E1
Melukis dan
melabel pelbagai
struktur sel
haiwan dan sel
tumbuhan.
Membandingkan
sel haiwan dan sel tumbuhan.
Mengumpul
maklumat mengenai struktur sel dan membincangkan fungsinya.
|
Murid boleh:
·
mengenal pasti sel sebagai unit asas kehidupan,
·
menyediakan slaid menggunakan prosedur yangbetul,
·
menggunakan mikroskop
dengan
betul,
·
mengenal pasti struktur umumsel haiwan dan sel
tumbuhan,
·
melukis struktur umum sel
haiwan
dan sel tumbuhan,
·
melabel struktur umum sel
haiwan
dan sel tumbuhan,
·
menyatakan fungsi setiap
struktur
sel,
·
menyatakan persamaan dan
perbezaan
antara sel haiwandengan sel tumbuhan.
|
B1D2
Mengenal pasti
sel sebagai unit asas
kehidupan
B4D6
Menghasilkan
slaid dan
menggunakan
mikroskop
B5D1
Mengenal pasti
struktur umum dan fungsi bagi sel haiwan dan sel tumbuhan serta membuat
perbandingan
|
B1D2E1
Menyatakan sel
sebagai unit asas kehidupan
B4D6E1
Menyediakan
slaid menggunakan
prosedur yang
betul
B4D6E2
Menggunakan
mikroskop denganprosedur yang betul
B5D1E1
Melukis
struktur umum sel haiwan dan sel
tumbuhan
,menyatakan fungsi setiap struktur
sel serta
menjelaskan persamaan dan
perbezaan di
antara kedua-dua sel
|
Lembaran
kerja (isikan tempat kosong &
padanan)
Eksperimen
Tunjuk
cara oleh cikgu & eksperimen
Melukis
gambarajah berserta dengan fungsi, isikan temapat kosong persamaan dan
perbezaan
|
14
30/3
–
3/4
|
1.2
Memahami
organisma
unisel dan
multisel.
|
Mengumpul
maklumat mengenai organisma unisel dan multisel.
Menyediakan
murid dengan kad gambar, kad nama, kad yang berlabel ‘unisel’ dan ‘multisel’.
Murid
memadankan kad-kad bagi setiap organisma.
Memerhati
contoh organisma
unisel dan
multisel di bawah
mikroskop.
|
Murid boleh:
·
menyatakan maksud
organisma
unisel dan multisel,
·
memberi contoh organisma
unisel
dan multisel.
|
B2D2
Menyatakan
maksud organism unisel dan multisel
B3D5
Mengenal pasti
organisma unisel danorganisma multisel
|
B2D2E1
Memberikan
maksud organisma unisel dan
organisma
multisel
B3D5E1
Memberi contoh
organisma unisel dan
organisma
multisel
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
25/3 – 29/3/13
|
||||||
15
6/4
–
10/4
|
1.3
Memahami sel
membentuk
tisu, organ
dan
sistem dalam
badan
manusia.
|
Mengumpul
maklumat dan
membincangkan
perkara berikut:
a)
jenis sel manusia
b)
fungsi pelbagai jenis sel manusia.
Menggunakan
pengurusan grafik (seperti tangga hiraki) untuk menunjukkan hiraki organisasi
sel:
sel→ tisu →organ
→ sistem → organisma
|
Murid boleh:
·
menamakan pelbagai jenis selmanusia,
·
menyatakan fungsi pelbagai
jenis
sel manusia,
·
menyusun organisasi sel
mengikut
urutan daripada yangmudah ke kompleks
menggunakan
istilah sel, tisu,organ, sistem dan organisma.
|
B1D2
Mengenal pasti
sel sebagai unit asas
kehidupan
B3D4
Memerihalkan
jenis sel manusia danfungsinya
B3D6
Mengenal pasti
organisasi sel
|
B1D2E2
Menyenaraikan
pelbagai jenis sel manusia
B3D4E1
Menyatakan
fungsi bagi
·
sel epitelium
·
sel tulang
·
sel reproduktif (pembiakan)
·
sel saraf
·
sel darah merah
·
sel darah putih
·
sel otot
B3D6E1
Menyusun organisasi
sel mengikut urutan
daripada mudah
ke kompleks menggunakan
istilah:
·
sel
·
tisu
·
organ
·
sistem
·
organisma
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja bergambar
(melengkapkan
jadual )
Lembaran
kerja
bergambar
|
16
13/4
–
17/4
|
1.4
Menyedari
manusia
adalah
organisma
yang
kompleks.
|
Membincangkan
mengapa
manusia adalah
organisma yang
kompleks.
|
Murid boleh:
·
menerangkan mengapa
manusia
adalah organisma
yang
kompleks.
|
B6D2
Menghuraikan
mengapa
manusia adalah
organisma yangkompleks
|
B6D2E1
Membincangkan
mengenai mengapa
manusia adalah
organisma yangkompleks dalam pelbagai bentuk
persembahan
|
Hasilan
power point, pembentangan, laporan pelajar bergambar
|
TEMA: JIRIM
DALAM ALAM
Bidang
Pembelajaran: 1. Jirim
PROSES
P & P
|
PROSES
PENTAKSIRAN
|
|||||
Minggu
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan
Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil
Pembelajaran
|
DESCRIPTOR
|
EVIDENS
|
INSTRUMENT
|
17
20/4
–
24/4
|
1.1
Memahami
jirim
mempunyai
jisim dan
memenuhi
ruang
|
Menunjukkan semua
bendaseperti buku, udara, air, tanah dan benda hidup mempunyai jisim dan
memenuhi ruang melalui aktiviti.
Membincangkan
maksud jirim.
Menyenaraikan
contoh jirim.
|
Murid boleh:
·
menyatakan
semua benda mempunyai jisim dan memenuhi ruang,
·
menerangkan
maksud jirim,
·
menghubungkaitkan
benda dan jirim,
·
menjalankan
aktiviti untuk menunjukkan udara, air, tanah dan benda hidup mempunyai jisim
dan memenuhi ruang
|
B1D3
Menyatakan tentang benda-benda di
Sekeliling
B2D3
Memerihalkan tentang jirim
B3D7
Menghubung kait antara benda-
benda dengan jirim
B4D7
Menerangkan benda-bendamempunyai jisim dan memenuhi
ruang
|
B1D3E1
Menyenaraikan benda-benda yang mempunyai
jisim dan memenuhi ruang
B2D3E2
Memberi maksud jirim
B3D7E1
Mengelaskan benda-benda kepada bentuk jirimdan bukan jirim
B4D7E1
Menunjukkan udara, air, tanah dan bendahidup mempunyai jisim dan
memenuhiruang melalui aktiviti
|
Lembaran aktiviti
berdasarkan gambar
Lembaran kerja
(memberi maksud
jirim dalam bentuk ayat yang lengkap dengan memberi beberapa contoh)
Lembaran kerja (pengelasan)
Eksperimen
|
18
27/4
–
1/5
Dan
19
4/5
–
8/5
|
1.2
Memahami
tiga keadaan
jirim.
|
Mengumpul
maklumat dan membincangkan:
a.
apa
yang membina jirim,
b.
tiga
keadaan jirim.
Membandingkan
tiga keadaan jirim dari segi:
a.
susunan
zarah-zarah,
b.
pergerakan
zarah-zarah.
Membuat simulasi
susunan dan pergerakan zarah-zarah dalam tiga keadaan jirim.
|
Murid boleh:
·
menyatakan
jirim terdiri
daripada
zarah-zarah,
·
menyatakan
tiga keadaan jirim,
·
menyatakan
susunan zarahzarah dalam tiga keadaan jirim,
·
menyatakan
perbezaanpergerakan zarah-zarah dalamtiga keadaan jirim.
|
B2D3
Memerihalkan tentang jirim
B4D8
Memerihalkan tentang susunan
dan pergerakan zarah-zarah
|
B2D3E1
Menyatakan tiga keadaan jirim
B4D8E1
Menerangkan perbezaan susunan danpergerakan zarah-zarah dalam
tiga
keadaan jirim
|
Lembaran kerja
bergambar
Lembaran kerja
(lengkapkan pengurusan grafik
berdasarkan susunan dan pergerakan zarah)
|
20
11/5
–
15/5
|
1.3
Memahami
konsep
ketumpatan
|
Mengingat kembali definisiketumpatan.
Menentukan ketumpatan melalui
aktiviti bagi:
a)
objek
berbentuk sekata dan tak sekata,
b)
pelbagai
cecair.
Membincangkan mengapa ada objek
dan cecair timbul dan mengaitkannya dengan
ketumpatan.
|
Murid boleh:
·
mendefinisikan
ketumpatan,
·
menerangkan
mengapa ada
objek
dan cecair timbul,
·
menyelesaikan
masalah mudah
berkaitan
ketumpatan,
·
menyatakan
ketumpatan
pelbagai
objek dan cecair
melalui
aktiviti.
|
B3D8
Menyatakan maksud ketumpatan
B5D2
Mengenal pasti ketumpatan
pelbagai objek dan cecair
|
B3D8E1
Memberi definisi ketumpatan
B5D2E1
Menentukan ketumpatan pelbagai objekpepejal dan cecair,
menjelaskan mengapaobjek dan cecair timbul dan tenggelam serta
menyelesaikan beberapa masalah mudah
berkaitan ketumpatan
|
Lembaran kerja
Lembaran kerja
(aplikasi formula ketumpatan berdasarkan maklumat yang diperolehi)
|
21
18/5
–
22/5
|
1.4
Menghargai
penggunaan
ciri-ciri jirim
dalam
kehidupan
harian
|
Mengumpul maklumat
danmembincangkan bagaimana:
a)
manusia
menggunakan pengetahuan tentang pelbagai keadaan jirim dalam penyimpanan
danpengangkutan gas dan cecair.
b)
Manusia
menggunakankonsep ketumpatan untukmembina rakit, pelampung dsb.
Menjalankan aktiviti
untukmengkaji aplikasi konsep timbul dan tenggelam yang berkaitan dengan
ketumpatan.
|
Murid boleh:
· memerihalkan bagaimanamanusia
menggunakanpelbagai keadaan jirim,
· memerihalkan bagaimanamanusia
mengaplikasikankonsep ketumpatan,
· menerangkan aplikasi konseptimbul
dan tenggelam yangberkaitan dengan ketumpatan
melalui
aktiviti.
|
B6D3
Memerihalkan tentang aplikasi
konsep jirim dan ketumpatan
|
B6D3E1
Membuat beberapa penyelesaianmasalah mengenai bagaimana
manusiamenggunakan pengetahuan tentang
pelbagai keadaan jirim, mengaplikasikankonsep ketumpatan dan
aplikasi konseptimbul dan tenggelam dalam bentuk
prototaip
|
Membina satu
model berfungsi untuk mengkaji aplikasi konsep timbul dan tenggelam berkaitan
dengan ketumpatan & pembentangan berkaitan model tersebut
|
Bidang
Pembelajaran: 2. Kepelbagaian Sumber di Bumi
Minggu
|
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
|
Proses Pentaksiran
|
||||
Objektif Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Instrument
|
|
22
25/5
–
29/5
|
2.1
Mengetahui
kepelbagaian
sumber di
Bumi
|
Mengumpul
maklumat mengenai sumber Bumi iaitu air, udara, tanah, mineral, bahanapi
fosil dan benda hidup.
|
Murid boleh:
a)
menyenaraikan sumber di Bumi yang diperlukan untuk
menyokong
kesinambungan
hidup,
b)
menyenaraikan sumber Bumiyang digunakan
dalamkehidupan harian.
|
B2D4
Memerihalkan
tentang sumber bumi
|
B2D4E1
Menyenaraikan
sumber-sumber bumi yang diperlukan untuk menyokong kesinambungan hidup
B2D4E2
Menyatakan
kegunaan sumber-sumber bumi dalam kehidupan seharian
|
Lembaran
kerja berdasarkan gambar
Lembaran
kerja (jadual)
|
23-24
1/6
-
12/6
|
CUTI PERTENGAHAN
TAHUN
|
|||||
25
15/6
–
19/6
Dan
26
22/6
–
26/6
|
2.2
Memahami
unsur,
sebatian dan
campuran
|
Mengumpul
maklumat dan
Membincangkan
a)
maksud unsur, sebatian dan campuran,
b)
maksud logam dan bukan logam
c)
contoh unsur, sebatian, campuran, logam dan bukan
logam.
Membanding dan
membezakan ciri-ciri unsur, sebatian dan campuran.
Menjalankan
aktiviti untuk
membandingkan
ciri-ciri logam dengan bukan logam dari segi rupa, kekerasan, kekonduksian
haba dan elektrik.
Menjalankan
aktiviti untuk
mengasingkan
komponen dalam campuran seperti
a)
campuran serbuk besi dan serbuk sulfur,
b)
campuran pasir dan garam.
|
Murid boleh:
·
menyatakan maksud unsur,
sebatian
dan campuran,
·
memberi contoh unsur,
sebatian
dan campuran,
·
menyatakan perbezaan antaraunsur, sebatian dan
campuran,
·
membanding dan membezakanciri-ciri logam dengan
bukanlogam melalui aktiviti,
·
mengelaskan unsur kepada
logam
dan bukan logam
berdasarkan
ciri-cirinya,
·
memberi contoh logam dan
bukan
logam,
·
mengasingkan komponen
dalam
campuran melalui
aktiviti.
|
B2D5
Menyatakan
maksud unsur, sebatian dan campuran
B4D9
Menyatakan
perbezaan antara unsur sebatian dan
campuran
B5D3
Memerihalkan
logam dan bukan logam
B5D4
Mengenal
pasti komponen dalam campuran
|
B2D5E1
Memberi
maksud unsur
B2D5E2
Memberi
maksud sebatian
B2D5E1
Memberi
maksud campuran
B4D9E1
Menerangkan
perbezaan antara unsur sebatian dan
campuran
B5D3E1
Membanding
dan membezakan ciri-cirilogam dan bukan logam, mengelaskan unsur kepada logam
dan bukan logam dan memberi contoh logam dan bukan logam
B5D4E1
Mengasingkan
komponen dalam campuran:
·
besi dan sulfur
·
pasir dan garam
melalui
beberapa kaedah dan menjelaskan kaedah tersebut
|
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
Lembaran
kerja
(jadual)
Lembaran
kerja
(jadual)
Eksperimen dan laporan amali dan senarai semak
|
27
29/6
–
1/7
|
2.3
Menghargai
kepentingan
kepelbagaian
sumber Bumi
kepada
manusia
|
Membincangkan
kepentingan
sumber Bumi
(air, udara, tanah, mineral, bahanapi fosil dan benda hidup) kepada manusia.
Melukis peta
konsep untuk
menunjukkan
hubungan antara sumber-sumber ini kepada keperluan asas kehidupan.
Mengumpul
maklumat mengenai pemeliharaan dan pemuliharaan sumber di Bumi.
Membincangkan
kepentingan
pemeliharaan
dan pemuliharaan sumber di Bumi (seperti kitar semula kertas untuk mengurangkan
penebangan pokok, memulihara air bersih bagi
mengelakkan
kekurangan air)
Menjalankan
projek, kempen atau pertandingan tentang
pengurangan
penggunaan,
penggunaan
semula dan kitar
semula bahan
seperti buku
latihan yang
tidak habis
digunakan
sebagai buku nota dan mengumpul surat khabar lama.
|
Murid boleh:
·
menerangkan kepentingan
kepelbagaian
sumber Bumi
kepada
manusia,
·
menyatakan maksud
pemeliharaan
dan pemuliharaan sumber Bumi,
·
menyatakan kepentingan
pemeliharaan
dan pemuliharaan sumber Bumi,
·
mengamalkan penggunaan,
guna
semula dan kitar semula
bahan.
|
B6D4
Memerihalkan
tentang pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
|
B6D4E1
Membuat
pembentangan dalam pelbagai bentuk mengenai:
·
maksud dan kepentingan pemeliharaan dan
pemuliharaan alam sekitar
·
amalan guna
semula dan kitar semula bahan
|
Pembentangan
dalam bentuk power point, pelajar cetak slide power point sebagai evidens
|
Bidang
pembelajaran: 3. Udara di sekeliling kita
Minggu
|
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
|
Proses Pentaksiran
|
||||
Objektif Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Instrument
|
|
28
6/7
–
10/7
|
3.1
Memahami
komponen
dalam udara
|
Mengumpul
maklumat mengenai:
a)
komposisi udara,
b)
peratusan nitrogen, oksigen and karbon dioksida
dalam udara.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan:
a)
peratusan oksigen dalam udara,
b)
udara mengandungi wap air, mikroorganisma dan
habuk.
|
Murid boleh:
·
menyatakan komponen dalam udara,
·
menerangkan mengapa udaraialah suatu campuran,
·
menyatakan peratusan
nitrogen,
oksigen dan karbon dioksida dalam udara,
·
menunjukkan melalui aktiviti:
a)
peratusan oksigen dalam udara,
b)
udara mengandungi wap air, mikroorganisma dan
habuk.
|
B2D6
Menyatakan
komponen udara
B3D9
Menerangkan
komposisi udara
B4D10
Memerihalkan
tentang
kandungan
udara
|
B2D6E1
Menyenaraikan
komponen-komponen dalam udara
B3D9E1
Menyatakan
sebab udara merupakan satucampuran
B3D9E2
Memberi
peratusan bagi nitrogen, oksigen,karbon dioksida dan gas nadir dalamatmosfera
B4D10E1
Menentukan
peratusan oksigen dalam udara
B4D10E2
Membuktikan
udara mengandungi wap air
B4D10E3
Menunjukkan
udara mengandungi
mikroorganisma
dan habuk
|
Lembaran
kerja bergambar
Lembaran
kerja bergambar
Lembaran
kerja bergambar
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
29
13/7
-
17/7
|
PERAYAAN
HARI RAYA AIDILFITRI
|
|||||
30
20/7
–
24/7
|
3.2
Memahami
ciri-ciri
oksigen
dan karbon
dioksida
|
Mengumpul
maklumat mengenai ciri-ciri oksigen dan karbon dioksida.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
ciri-ciri oksigen dan karbon dioksida dari aspek:
a)
kelarutan dalam air,
b)
tindak balas dengan natrium hidroksida,
c)
kesan ke atas kayu uji berbara dan menyala, kertas
litmus, air kapur dan penunjuk bikarbonat.
|
Murid boleh:
·
menyenaraikan ciri-ciri oksigen dan karbon
dioksida,
·
mengenal pasti oksigen dan
karbon
dioksida berdasarkan
ciri-cirinya,
·
memilih ujian yang sesuai
untuk
oksigen dan karbon
dioksida.
|
B4D11
Memerihalkan
ciri-ciri oksigendan karbon dioksida
|
B4D11E1
Mengenal pasti
ujian yang sesuai untukoksigen dan ciri-cirinya melalui aktiviti
B4D11E2
Mengenal pasti
ujian yang sesuai untukkarbon dioksida dan ciri-cirinya melaluiaktiviti
|
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
31
27/7
–
31/7
|
3.3
Memahami
bahawa
oksigen
diperlukan
untuk
respirasi
|
Mengumpul
maklumat dan
membincangkan
respirasi.
Menjalankan
eksperimen untuk menunjukkan semasa respirasi, benda hidup:
a)
menggunakan oksigen,
b)
membebaskan karbon dioksida.
|
Murid boleh:
·
menyatakan tenaga, karbon
dioksida
dan wap air adalah
hasil
respirasi,
·
menghubungkait benda hidup menggunakan oksigen danmembebaskan
karbon dioksidasemasa respirasi,
·
membanding dan membezakan kandungan oksigen dalam
udara sedutan dengan udara hembusan dalammanusia,
·
menyatakan oksigen diperlukan dalam respirasi,
·
menjalankan eksperimen untuk menunjukkan benda
hidupmenggunakan oksigen danmembebaskan karbon dioksidasemasa respirasi.
|
B5D5
Menghuraikan
proses respirasi
|
B5D5E2
Membanding dan
membezakan kandungan
udara sedutan
dengan udara hembusandalam manusia melalui eksperimen
B5D5E1
Membuktikan
benda hidup menggunakanoksigen dan membebaskan karbon dioksida,tenaga dan wap
air semasa respirasi melaluieksperimen
|
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
32
3/8
–
7/8
|
3.4
Memahami
bahawa
oksigen
diperlukan
untuk
pembakaran
|
Mengumpul
maklumat dan
Membincangkan
pembakaran.
Menjalankan
eksperimen untuk:
a)
menunjukkan oksigen diperlukan untuk pembakaran,
b)
mengkaji kesan saiz suatu bekas ke atas jangka
masa nyalaan lilin.
Menjalankan
aktiviti untuk
menguji hasil
pembakaran arang dan lilin.
|
Murid boleh:
·
menyatakan maksud
pembakaran,
·
menyatakan oksigen diperlukan untuk pembakaran,
·
menyenaraikan hasil
pembakaran,
·
menjalankan eksperimen untukmengkaji pembakaran.
|
B5D6
Menjelaskan
oksigen diperlukanuntuk pembakaran
|
B5D6E1
Membuktikan
oksigen diperlukan untuk pembakaran, menyenaraikan hasil
pembakaran dan
menyatakan maksud
pembakaran
melalui eksperimen
|
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
33
10/8
–
14/8
|
3.5
Menganalisa
kesan
pencemaran
udara
|
Mengumpul
maklumat dan
membincangkan:
a)
maksud pencemaran udara,
b)
contoh bahan cemar udara,
c)
sumber bahan cemar udara,
d)
kesan pencemaran udara ke atas manusia dan alam
sekitar,
e)
langkah-langkah yang diperlukan untuk mengawal
pencemaran udara.
Menjalankan
projek untuk
mengkaji:
a)
pencemaran udara dalam suatu kawasan di sekitar
sekolah,
b)
kesan pencemaran udara.
|
Murid boleh:
·
menerangkan maksud
pencemaran
udara,
·
menyenaraikan contoh bahan
cemar
udara,
·
menyenaraikan sumber bahan
cemar
udara,
·
memerihalkan kesan
pencemaran
udara,
·
menerangkan langkah-langkahyang perlu diambil
untukmenghalang dan mengawalpencemaran udara.
|
B6D5
Memerihalkan
tentang
pencemaran
udara
|
B6D5E1
Membuat
pembentangan dalam pelbagai
bentuk
mengenai :
·
pencemaran udara
·
contoh bahan cemar udara dansumber
·
kesan pencemaran udara
·
langkah-langkah untuk menghalangdan mengawal
·
cara mengekalkan udara supaya
bersih
dan
·
mempraktikkan amalan yang
mengekalkan
udara yang bersih
|
Menghasilkan
power point menggunakan format :
a)
pengenalan
b)
isi
c)
kesimpulan
|
CUTI PENGGAL KEDUA
12/8
– 16/8
|
||||||
34
17/8
–
21/8
|
3.6
Menyedari
kepentingan
untuk
mengekalkan
udara yang
bersih
|
Mengumpul
maklumat dan
membincangkan:
a)
bagaimana keadaan kehidupan tanpa udara yang
bersih,
b)
cara mengekalkan udara supaya bersih
c)
amalan yang boleh mengekalkan udara yang bersih.
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
bahan cemar dalam asap rokok.
|
Murid boleh:
·
memerihalkan bagaimana
kehidupan
jika tiada udara
bersih,
·
mencadangkan cara
mengekalkan
udara supaya
bersih,
·
mempraktikkan amalan yangmengekalkan udara
yangbersih.
|
B6D5
Memerihalkan
tentang
pencemaran
udara
|
B6D5E1
Membuat
pembentangan dalam pelbagai
bentuk
mengenai :
·
pencemaran udara
·
contoh bahan cemar udara dansumber
·
kesan pencemaran udara
·
langkah-langkah untuk menghalangdan mengawal
·
cara mengekalkan udara supaya
bersih
dan
·
mempraktikkan amalan yangmengekalkan udara yang
bersih
|
Menghasilkan
power point menggunakan format :
d)
pengenalan
e)
isi
kesimpulan
|
TEMA: TENAGA
Bidang pembelajaran:
1. Sumber Tenaga
Minggu
|
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
|
Proses Pentaksiran
|
||||
Objektif Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Instrument
|
|
35
24/8
–
28/8
|
1.1
Memahami
pelbagai
bentuk dan
sumber tenaga
|
Mengumpul
maklumat mengenai pelbagai bentuk dan sumber tenaga serta perubahan tenaga.
Membincangkan
matahari sebagai sumber tenaga utama.
Menjalankan
aktiviti untuk melihat perubahan tenaga
·
dari tenaga keupayaan kepada tenaga kinetic (contoh:
sebiji bola yang bergolek menuruni suatu cerun),
·
dari tenaga kinetik kepada tenaga keupayaan
(contoh: mengunci spring kereta mainan).
|
Murid boleh:
·
menyenaraikan pelbagai jenistenaga,
·
menyenaraikan pelbagai
sumber
tenaga,
·
mengenal pasti perubahan
tenaga,
·
mengenal pasti matahari
sebagai
sumber tenaga utama,
·
mengkaji perubahan tenaga
keupayaan
kepada tenaga
kinetik
dan sebaliknya melaluiaktiviti.
|
B2D7
Memerihalkan tenaga dan
Sumbernya
B4D1
Memerihalkan tentang
perubahan tenaga
|
B2D7E1
Menamakan jenis-jenis tenaga
B2D7E2
Menyenaraikan sumber-sumber
tenaga
B2D7E3
Menyatakan matahari sebagai sumber tenaga
utama dan haba sebagai satu
bentuk tenaga
B4D12E1
Mengkaji perubahan tenaga keupayaan
kepada tenaga kinetik dan mengenal pasti
perubahan tenaga melalui
aktiviti
B4D12E2
Mengkaji perubahan tenaga kinetik
kepada tenaga keupayaan melalui
aktiviti
|
Lembaran
kerja (teliti rajah dan tulis jenis tenaga melibatkan pemerhatian dan fahaman
berkaitan aplikasi sains)
Lembaran
kerja (teliti rajah dan tulis sumber tenaga melibatkan pemerhatian dan
fahaman berkaitan aplikasi sains)
Lembaran
kerja
(pelajar
dikehendaki mengisi tempat kosong berdasarkan gambarajah yang diberikan.
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
36
31/8
–
4/9
|
1.2
Memahami
tenaga boleh
diperbaharui
dan yang tidak
boleh
diperbaharui
|
Mengumpul
maklumat dan
membincangkan
maksud sumber tenaga boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui.
Menjalankan
projek berikut:
a)
sumber tenaga boleh diperbaharui dan yang tidak
boleh diperbaharui,
b)
penggunaan tenaga solar,
c)
cara meningkatkan penggunaan tenaga secara cekap.
|
Murid boleh:
·
mendefinisikan tenaga boleh
diperbaharui
dan yang tidak
boleh
diperbaharui,
·
mengelaskan pelbagai sumbertenaga kepada tenaga
bolehdiperbaharui dan yang tidakboleh diperbaharui
·
menerangkan mengapa kita
perlu
memulihara sumber
tenaga,
·
mencadangkan cara-cara
menggunakan
tenaga secara
cekap.
|
B3D10
Memerihalkan tentang sumber tenagayang boleh
diperbaharu dan tidak
boleh diperbaharu
B6D6
Mengumpul maklumat tentangsumber tenaga dan
pemuliharaannya
|
B3D10E2
Mendefinisikan tenaga yang boleh diperbaharu
dan tidak boleh diperbaharu
B3D10E1
Mengelaskan pelbagai sumber tenaga kepada
tenaga yang boleh diperbaharu dan tidak
bolehdiperbaharu
B6D6E1
Menjelaskan melalui penulisan kreatif
mengenai :
·
mengapa kita perlu memulihara sumber tenaga,
·
cadangan tentang cara-cara penggunaan tenaga secara cekapkepentingan
memulihara sumber tenaga
·
penggunaan dan pengurusan sumbertenaga yang cekap
|
Lembaran
kerja (lengkapkan peta konsep)
Lembaran
kerja (lengkapkan peta konsep)
Penghasilan
artikel
|
37
7/9
–
11/9
|
1.3
Menyedari
kepentingan
memulihara
sumber tenaga
|
Membincangkan
kepentingan
memulihara
sumber tenaga.
Membincangkan
penggunaan danpengurusan sumber tenaga yang cekap.
|
Murid boleh:
·
memerihalkan pentingnya
memulihara
sumber tenaga,
·
menerangkan pengunaan danpengurusan sumber
tenagayang cekap.
|
B6D6
Mengumpul maklumat tentangsumber tenaga dan
pemuliharaannya
|
B6D6E1
Menjelaskan melalui penulisan kreatif
mengenai :
·
mengapa kita perlu memulihara sumber tenaga,
·
cadangan tentang cara-cara penggunaan tenaga secara cekapkepentingan
memulihara sumber tenaga
·
penggunaan dan pengurusan sumbertenaga yang cekap
|
Penghasilan
artikel
|
Bidang
pembelajaran : 2. Haba
Minggu
|
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
|
Proses Pentaksiran
|
||||
Objektif Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Instrument
|
|
38
14/9
–
18/9
|
2.1
Memahami
haba sebagai
suatu bentuk
tenaga
|
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan:
a)
matahari membebaskan haba.
b)
cara menghasilkan haba,
c)
haba dan suhu adalah berbeza (contoh: Murid
diminta meramal dan memerhatikan bagaimana suhu berubah apabila air panas dan
air sejuk dicampurkan).
Membincangkan:
a)
haba ialah suatu bentuk tenaga,
b)
pelbagai kegunaan haba dalam kehidupan harian,
c)
maksud suhu,
d)
perbezaan antara suhu dengan haba.
|
Murid boleh:
·
menyatakan matahari
membebaskan
haba,
·
menyatakan sumber lain bagi haba,
·
menyatakan haba ialah suatu bentuk tenaga,
·
memberi contoh pelbagai
kegunaan
haba,
·
menyatakan maksud suhu,
·
menyatakan perbezaan antara haba dengan suhu.
|
B4D13
Memerihalkan
tentang haba dansuhu
|
B4D13E1
Menjelaskan
haba sebagai suatu bentuktenaga dan Matahari membebaskan habaserta
contoh-contoh pelbagai kegunaanhaba
B4D13E2
Menyatakan maksud
suhu
B4D13E3
Menyatakan
perbezaan antara haba dan
suhu
|
Eksperimen
7.1 dalam buku (laporan amali dan senarai semak)
Eksperimen
7.2 dalam buku (laporan amali dan senarai semak)
Eksperimen
7.3 dalam buku (laporan amali dan senarai semak)
|
39
21/9
-
26/9
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
|
|||||
40
28/9
–
2/10
|
2.2
Memahami
pengaliran
haba dan
kesannya
|
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
haba boleh
menyebabkan
pepejal, cecair dan gas mengembang dan mengecut (contoh: bola dan gelang,
merkuri dalam termometer dan udara
dalam kelalang
dasar bulat).
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
pengaliran haba melalui konduksi, perolakan dan sinaran.
Menjalankan
aktiviti berkumpulan untuk membincangkan:
a)
fenomena alam seperti bayu darat, bayu laut dan
pemanasan bumi oleh matahari,
b)
bagaimana suhu bangunan boleh dikekalkan sejuk,
c)
maksud konduktor haba,
d)
maksud penebat haba,
e)
pelbagai kegunaan konduktor dan penebat haba dalam
kehidupan harian.
Menjalankan
eksperimen untuk mengkaji kegunaan bahan yang berbeza sebagai penebat haba.
|
Murid boleh:
·
menyatakan haba
menyebabkan
pengembangan
dan
pengecutan pepejal, cecairdan gas,
·
menyatakan haba mengalir
dengan
tiga cara (konduksi,
perolakan
dan sinaran),
·
menyatakan haba mengalir dari kawasan panas ke
kawasan sejuk,
·
memberi contoh pengaliran
haba
dalam fenomena alam,
·
menyatakan maksud konduktorhaba,
·
menyatakan maksud penebathaba,
·
menyenaraikan pelbagai
kegunaan
konduktor dan
penebat
haba dalam kehidupan harian,
·
menjalankan eksperimen untukmengkaji kegunaan
bahanberbeza sebagai penebat haba.
|
B4D14
Memerihalkan
kesan haba dalamkehidupan harian
B5D7
Memerihalkan
bahan yang
berbeza
sebagai konduktor danpenebat haba
|
B4D14E1
Membuktikan
haba boleh menyebabkan
pengembangan
dan pengecutan dalam
pepejal,
cecair dan gas melalui aktiviti
B4D14E2
Menghuraikan
tiga cara pengaliran habamelalui aktiviti
B4D14E3
Menjelaskan
dengan contoh carapengaliran haba dalam fenomena
semulajadi
B4D14E4
Menyatakan
maksud konduktordan penebat haba
B4D14E5
Menyenaraikan
pelbagai kegunaankonduktor dan penebat haba dalam
kehidupan
harian
B5D7E1
Mengkaji
kegunaan bahan berbeza sebagai
konduktor dan
penebat haba melalui
eksperimen
|
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Lembaran
kerja (menerangkan cara pengaliran haba dalam fenomena semulajadi berdasarkan
rajah yang diberikan
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
41
5/10
–
9/10
|
2.3
Menganalisa
kesan haba
ke atas jirim
|
Menjalankan
aktiviti untuk
menunjukkan
perubahan keadaan jirim dalam proses fizikal.
Membincangkan:
i)
kesan haba ke atas keadaan jirim,
ii)
contoh pemerhatian harian yang menunjukkan
perubahan kepada keadaan jirim.
|
Murid boleh:
·
menyatakan perubahan kepada keadaan jirim dalam
proses fizikal,
·
menerangkan perubahan
kepada
keadaan jirim yang
melibatkan
penyerapan dan
pembebasan
haba,
·
memberi contoh pemerhatianharian yang
menunjukkanperubahan kepada keadaanjirim.
|
B4D15
Memerihalkan
kesan haba
terhadap
perubahan keadaanjirim
|
B4D15E1
Menjelaskan
kesan haba terhadapperubahan keadaan jirim secara fizikal
B4D15E2
Menghuraikan
perubahan keadaan jirimyang melibatkan penyerapan dan
pembebasan
haba melalui aktiviti
B4D15E3
Memberi
contoh-contoh dalampemerhatian harian yang menunjukkan
perubahan
keadaan jirim
|
Lembaran
kerja (menerangkan kesan haba terhadapperubahan keadaan jirim secara fizikal
berdasarkan gambarajah yang diberikan
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
3
bentuk Lembaran kerja berlainan mengikut aras senang, sederhana dan mudah
|
42
12/10
–
16/10
|
2.4
Mengaplikasi
prinsip
pengembang
an dan
pengecutan
jirim
|
Membincangkan
kegunaan
pengembangan
dan pengecutan
jirim dalam
yang berikut:
a) merkuri
dalam termometer,
b) jalur
dwilogam di dalam alat
penggera
kebakaran,
c) ruang pada
landasan keretapi,
d) penggolek
pada jambatan
keluli.
Membincangkan
penggunaan
prinsip
pengembangan dan
pengecutan
jirim untuk
menyelesaikan
masalah yang
mudah.
|
Murid boleh:
·
menerangkan dengan contoh
pelbagai
kegunaan
pengembangan
dan
pengecutan
jirim dalam
kehidupan
harian,
·
mengaplikasikan prinsip
pengembangan
dan
pengecutan
jirim dalam
menyelesaikan
masalah yangmudah.
|
B6D7
Menjelaskan
tentang kegunaanpengembangan dan pengecutanjirim dalam prinsip pengaliran
haba
|
B6D7E1
Menghuraikan
dalam pelbagai bentuk
persembahan
bagi beberapapenyelesaian masalah mengenai prinsip
pengembangan
dan pengecutan jirim
dalam
kehidupan harian
|
Pembentangan
dengan power point
|
43
19/10
–
23/10
|
2.5
Memahami
bahawa
permukaan
objek yang
gelap dan
kusam
menyerap dan
membebaskan
haba denga
lebih baik
|
Menjalankan eksperimen
untuk menunjukkan yang berikut:
a)
objek yang gelap dan kusam menyerap haba lebih
baik daripada objek putih dan berkilat,
b)
objek yang gelap dan kusam membebaskan haba lebih
baik daripada objek putih dan berkilat.
|
Murid boleh:
·
menyatakan objek yang gelapdan kusam menyerap
habalebih baik daripada objek putihdan berkilat,
·
menyatakan objek yang gelapdan kusam
membebaskanhaba lebih baik daripada objekputih dan berkilat,
·
menjalankan eksperimen untuk mengkaji penyerapan
dan pembebasan haba.
|
B5D8
Memerihalkan
tentang
penyerapan dan
pembebasanhaba
|
B5D8E2
Mengkaji
objek yang gelap dan kusammembebaskan haba lebih baikdaripada objek putih dan
berkilat melaluieksperimen
B5D8E1
Mengkaji objek
yang gelap dan kusammenyerap haba lebih baik daripada objek
putih dan
berkilat melalui eksperimen
|
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
Eksperimen,
laporan amali dan senarai semak
|
44
26/10
-
30/10
|
2.6
Menghargai
faedah
pengaliran
haba
|
Membincang dan
mempraktikkan amalan seperti membuka tingkap
dalam kelas
atau makmal untuk meningkatkan pengaliran udara.
|
Murid boleh:
·
mengamalkan prinsip
pengaliran
haba demi
kehidupan
yang lebih selesa.
|
|||
45
2/11
-
6/11
|
KEMASKINI
FAIL PBS
|
|||||
CUTI AKHIR TAHUN
11/11/2015 -3/1/2015
|
No comments:
Post a Comment