Monday 2 March 2015

Minggu 10 (Isnin)

Isnin 2/3/2015

Hari/Tarikh
Isnin 2/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul dan meyukat isi padu cecair
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pengenalan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan alat penyukatan isi padu cecair dengan menunjukkan radas yang digunakan
3.      Menjalankan eksperimen menyukat isi padu cecair
4.      Perbincangan data
1.      Membuat latihan
2.      Kesimpulan
Nilai murni
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/silinder penyukat/buret/pipet
Refleksi
Pelajar melibatkan diri menjalankan eksperimen dalam kumpulan dengan bersemangat. Mereka juga memberi respon yang positif dalam perbincangan data dan kesimpulan. Objektif tercapai.


Hari/Tarikh
Isnin 2/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 2.00-2.35 pm
Tempat
Kelas 2K
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.7 Memahami cahaya dan penglihatan
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan pelbagai jenis kecacatan penglihatan
·      Menerangkan cara pembetulan kecacatan penglihatan
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menanyakan soalan tentang kaca mata untuk cungkil idea pelajar tentang masalah kecacatan penglihatan
2.      Guru menerangkan jenis-jenis kecacatan penglihatan dan cara pembetulan kecacatan penglihatan
3.      Membuat latihan
4.      Perbincangan latihan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bersyukur dikurniakan deria penglihatan
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/kaca mata
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan memberi respon yang baik ketika perbincangan latihan. Objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Isnin 2/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 2.35-3.10 pm
Tempat
Kelas 1L
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul dan meyukat isi padu cecair
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pengenalan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan alat penyukatan isi padu cecair
3.      Membuat latihan
4.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Menunjukkan sikap ingin tahu dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Latihan yang diberikan juga dapat mengukuhkan kefahaman pelajar. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar dan objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Isnin 2/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 4.35-5.45 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul dan meyukat isi padu cecair
·      Menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Imbas semula pembelajaran lalu mengenai penyukatan isi padu
2.      Menjalankan eksperimen menyukat isi padu
3.      Penerangan menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
4.      Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
5.      Perbincangan data
6.      Membuat latihan
7.      Kesimpulan
Nilai murni
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/eureka/guli/batu
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan melibatkan diri dalam menjalankan eksperimen berkumpulan dengan bersemangat. Pelajar juga memberi respon yang baik ketika perbincangan data. Objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment