Hari/Tarikh
|
Isnin
2/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1D
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
Fizik
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul dan meyukat isi
padu cecair
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pengenalan ringkas tentang pembelajaran yang akan
dipelajari
2.
Guru menerangkan alat penyukatan isi padu cecair
dengan menunjukkan radas yang digunakan
3.
Menjalankan eksperimen menyukat isi padu cecair
4.
Perbincangan data
1.
Membuat latihan
2.
Kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/silinder penyukat/buret/pipet
|
Refleksi
|
Pelajar
melibatkan diri menjalankan eksperimen dalam kumpulan dengan bersemangat.
Mereka juga memberi respon yang positif dalam perbincangan data dan
kesimpulan. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Isnin
2/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
2.00-2.35 pm
|
Tempat
|
Kelas
2K
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.7
Memahami cahaya dan penglihatan
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan pelbagai jenis kecacatan
penglihatan
·
Menerangkan cara pembetulan kecacatan
penglihatan
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru menanyakan soalan tentang kaca mata untuk
cungkil idea pelajar tentang masalah kecacatan penglihatan
2.
Guru menerangkan jenis-jenis kecacatan penglihatan
dan cara pembetulan kecacatan penglihatan
3.
Membuat latihan
4.
Perbincangan latihan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bersyukur
dikurniakan deria penglihatan
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/kaca mata
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan memberi respon yang baik ketika
perbincangan latihan. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Isnin
2/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
2.35-3.10 pm
|
Tempat
|
Kelas
1L
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul dan meyukat isi
padu cecair
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pengenalan ringkas tentang pembelajaran yang akan
dipelajari
2.
Guru menerangkan alat penyukatan isi padu cecair
3.
Membuat latihan
4.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Latihan yang diberikan juga dapat
mengukuhkan kefahaman pelajar. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar dan
objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Isnin
2/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
4.35-5.45 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul dan meyukat isi
padu cecair
·
Menentukan isi padu pepejal menggunakan
kaedah sesaran air
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Imbas semula pembelajaran lalu mengenai penyukatan
isi padu
2.
Menjalankan eksperimen menyukat isi padu
3.
Penerangan menentukan isi padu pepejal menggunakan
kaedah sesaran air
4.
Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
5.
Perbincangan data
6.
Membuat latihan
7.
Kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/eureka/guli/batu
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan melibatkan diri dalam menjalankan
eksperimen berkumpulan dengan bersemangat. Pelajar juga memberi respon yang
baik ketika perbincangan data. Objektif tercapai.
|
No comments:
Post a Comment