Hari/Tarikh
|
Selasa
3/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1D
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
Fizik
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menentukan isi padu pepejal menggunakan
kaedah sesaran air
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Imbas semula pembelajaran lalu tentang penyukatan
isi padu cecair
2.
Guru menerangkan cara menentukan isi padu pepejal
menggunakan kaedah sesaran air
3.
Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
1.
Perbincangan data
1.
Membuat latihan
2.
Kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/guli/batu/gabus/tin eureka
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam eksperimen
yang dijalankan. Pelajar dapat memberi kesimpulan dengan baik di akhir kelas.
Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Selasa
3/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1F
3.25-4.00 pm
|
Tempat
|
Kelas
1F
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul dan meyukat isi
padu cecair
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Pengenalan ringkas tentang pembelajaran yang akan
dipelajari
2.
Guru menerangkan alat penyukatan isi padu cecair
3.
Membuat latihan
4.
Perbincangan latihan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Latihan yang diberikan juga dapat
mengukuhkan kefahaman pelajar. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar dan
objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Selasa
3/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
4.00-5.10 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul dan menyukat
isi padu cecair
·
Menentukan isi padu pepejal menggunakan
kaedah sesaran air
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Imbas semula pembelajaran lalu tentang penyukatan
isi padu cecair
2.
Menjalankan eksperimen menyukat isi padu cecair
3.
Guru menerangkan cara menentukan isi padu pepejal
menggunakan kaedah sesaran air
4.
Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
5.
Perbincangan data
6.
Membuat latihan
7.
Kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/guli/batu/gabus/tin eureka
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar melibatkan diri dalam
eksperiemen dan perbincangan data. Mereka juga dapat membuat kesimpulan di
akhir kelas tentang apa yang telah dipelajari. Objektif tercapai.
|
No comments:
Post a Comment