Wednesday 11 March 2015

MInggu 11 (Rabu)

Rabu 11/3/2015

Hari/Tarikh
Rabu 11/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal Biologi
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.8 Memahami bunyi dan pendengaran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan had pendengaran
·      Menyatakan alat yang digunakan untuk mengatasi had pendengaran
·      Menerangkan pendengaran stereofonik
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lepas tentang sifat bunyi dan kecacatan pendengaran
2.      Guru menerangkan had pendengaran dan alat untuk mengatasinya
3.      Guru menerangkan pendengaran sterefonik
4.      Menjalankan aktiviti
5.      Membuat latihan dan perbincangan
6.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/kain tutup mata
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar bersemangat menjalankan eksperimen dan memberi tumpuan dalam proses pembelajaran. Mereka juga memberi respon yang baik dalam perbincangan.


Hari/Tarikh
Rabu 11/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 3.25-4.35 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.6 Menyedari kepentingan unit piawai dalam kehidupan harian
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memberi contoh masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menerangkan secara ringkas pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan kepentingan unit piawai dalam kehidupan seharian
3.      Perbincangan dua hala tentang masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
4.      Meminta pelajar memberi contoh situasi masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Berfikiran kritikal dan yakin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam perbincangan dua hala. Mereka memberi respon positif terhadap soalan yang dianjurkan dan juga memberi contoh masalah yang relevan dengan situasi. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar.

Hari/Tarikh
Rabu 11/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1F 5.10-6.20 pm
Tempat
Makmal B
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menentukan jisim sesuatu objek
·      Menentukan berat sesuatu objek
·      Mengaplikasikan penggunaan neraca spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang konsep jisim dan berat sesuatu objek
2.      Guru menerangkan cara menentukan jisim dan berat menggunakan alat yang betul
3.      Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat menggunakan neraca spring dan neraca tuas
4.      Membuat latihan dan perbincangan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan minat, bekerjasama dan berdisiplin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar tahu cara menentukan berat dan jisim menggunakan necara spring dan neraca tuas. Mereka dapat menjalankan eksperimen dengan baik. Objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment