Hari/Tarikh
|
Rabu
11/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.8
Memahami bunyi dan pendengaran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan had pendengaran
·
Menyatakan alat yang digunakan untuk
mengatasi had pendengaran
·
Menerangkan pendengaran stereofonik
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengimbas semula pembelajaran lepas tentang
sifat bunyi dan kecacatan pendengaran
2.
Guru menerangkan had pendengaran dan alat untuk
mengatasinya
3.
Guru menerangkan pendengaran sterefonik
4.
Menjalankan aktiviti
5.
Membuat latihan dan perbincangan
6.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama
dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/kain tutup mata
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar bersemangat menjalankan
eksperimen dan memberi tumpuan dalam proses pembelajaran. Mereka juga memberi
respon yang baik dalam perbincangan.
|
Hari/Tarikh
|
Rabu
11/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
3.25-4.35 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.6
Menyedari kepentingan unit piawai dalam kehidupan harian
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memberi contoh masalah yang mungkin
timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru menerangkan secara ringkas pembelajaran yang
akan dipelajari
2.
Guru menerangkan kepentingan unit piawai dalam
kehidupan seharian
3.
Perbincangan dua hala tentang masalah yang mungkin
timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
4.
Meminta pelajar memberi contoh situasi masalah
yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berfikiran
kritikal dan yakin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam
perbincangan dua hala. Mereka memberi respon positif terhadap soalan yang
dianjurkan dan juga memberi contoh masalah yang relevan dengan situasi. Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar.
|
Hari/Tarikh
|
Rabu
11/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1F
5.10-6.20 pm
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menentukan jisim sesuatu objek
·
Menentukan berat sesuatu objek
·
Mengaplikasikan penggunaan neraca
spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang
konsep jisim dan berat sesuatu objek
2.
Guru menerangkan cara menentukan jisim dan berat
menggunakan alat yang betul
3.
Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat
menggunakan neraca spring dan neraca tuas
4.
Membuat latihan dan perbincangan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
minat, bekerjasama dan berdisiplin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar tahu cara menentukan berat dan
jisim menggunakan necara spring dan neraca tuas. Mereka dapat menjalankan
eksperimen dengan baik. Objektif tercapai.
|
No comments:
Post a Comment