Tuesday 10 March 2015

MInggu 11 (Selasa)

Selasa 10/3/2015

Hari/Tarikh
Selasa 10/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menentukan jisim sesuatu objek
·      Menentukan berat sesuatu objek
·      Mengaplikasikan penggunaan neraca spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang konsep dan cara menentukan jisim dan berat
2.      Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat menggunakan neraca spring dan neraca tuas
3.      Membuat latihan dan perbincangan
4.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan sikap ingin tahu, bekerjasama dan berdisiplin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama dalam menjalankan eksperimen berkumpulan. Mereka juga melibatkan diri dalam perbincangan. Sesi pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.


Hari/Tarikh
Selasa 10/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1F 3.25-4.00 pm
Tempat
Kelas 1F
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menerangkan konsep berat
·      Menerangkan konsep jisim
·      Menerangkan perbezaan antara jisim dengan berat
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru memberi penerangan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan konsep berat dan jisim
3.      Membuat latihan
4.      Perbincangan perbezaan antara jisim dengan berat
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan sikap ingin tahu dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Di akhir pembelajaran pelajar dapat menyimpulkan konsep jisim dan berat dengan tepat. Latihan yang diberikan juga dapat mengukuhkan kefahaman mereka. Objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Selasa 10/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 4.00-5.10 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menentukan jisim sesuatu objek
·      Menentukan berat sesuatu objek
·      Mengaplikasikan penggunaan neraca spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang konsep jisim dan berat
2.      Guru menerangkan cara menentukan jisim dan berat menggunakan alat yang betul
3.      Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat menggunakan neraca spring dan neraca tuas
4.      Membuat latihan dan perbincangan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan sikap ingin tahu, bekerjasama dan berdisiplin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama dalam menjalankan eksperimen berkumpulan. Mereka juga melibatkan diri dalam perbincangan. Di akhir pembelajaran, mereka dapat membuat kesimpulan apa yang dipelajari dengan tepat. Sesi pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.

1 comment:

  1. Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph sehingga minggu ke 11 untuk semakan saya.
    Blog tuan lengkap dan menarik.
    Sila kekalkan usaha murni ini.
    “People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek

    ReplyDelete