Thursday 5 March 2015

Minggu 10 (Khamis)

Khamis 5/3/2015

Hari/Tarikh
Khamis 5/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul serta mengukur suhu badan dan suhu cecair
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mencungkil idea pelajar tentang termometer untuk kaitkan dengan suhu
2.      Guru menerangkan tentang alat yang betul untuk mengukur suhu badan dan suhu cecair
3.      Menjalankan eksperimen menyukat suhu
4.      Perbincangan data
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/termometer bikar/ais/garam
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan melibatkan diri dalam menjalankan eksperimen berkumpulan. Mereka juga memberi respon yang baik ketika perbincangan data.


Hari/Tarikh
Khamis 5/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 2.00-3.10 pm
Tempat
Makmal Biologi
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.8 Memahami bunyi dan pendengaran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memerihalkan sifat bunyi
·      Menerangkan pantulan dan penyerapan bunyi
·      Menerangkan kecacatan pendengaran
·      Menerangkan cara pembetulan kecacatan pendengaran
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mencungkil idea pelajar tentang getaran peti suara untuk kaitkan dengan bunyi
2.      Guru memberi penerangan tentang sifat bunyi, pantulan dan penyerapan bunyi
3.      Menjalankan eksperimen
4.      Perbincangan dengan pelajar tentang kecacatan pendengaran dan cara pembetulan kecacatan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/tala bunyi/gelas kaca
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar bersemangat menjalankan eksperimen dan memberi tumpuan dalam proses pembelajaran. Mereka juga memberi respon yang baik dalam perbincangan kecacatan pendengaran.


Hari/Tarikh
Khamis 5/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 4.00-4.35 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul serta mengukur suhu badan dan suhu cecair
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mencungkil idea pelajar tentang termometer untuk kaitkan dengan suhu
2.      Guru menerangkan tentang alat yang betul untuk mengukur suhu badan dan suhu cecair
3.      Menjalankan eksperimen menyukat suhu
4.      Perbincangan data
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/termometer bikar/ais/garam
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan bekerjasama dalam menjalankan eksperimen berkumpulan. Pelajar juga memberi respon yang baik ketika perbincangan data. Objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Khamis 5/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 4.35-5.10 pm
Tempat
Kelas 1B
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menerangkan konsep berat
·      Menerangkan konsep jisim
.   Menerangkan perbezaan antara jisim dengan berat
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru memberi penerangan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan konsep berat dan jisim
3.      Membuat latihan
4.      Perbincangan perbezaan antara jisim dengan berat
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan sikap ingin tahu
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyimpulkan konsep jisim dan berat dengan tepat. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan lagi kefahaman mereka. Objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment