Monday 23 March 2015

Minggu 13 (Isnin)

Isnin 23/3/2015

Hari/Tarikh
Isnin 23/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Sel Sebagai Unit Kehidupan
Objektif pembelajaran
2.1 Memahami Sel
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti sel sebagai unit asas hidupan
·      Menyediakan slaid menggunakan prosedur yang betul
·      Menggunakan mikroskop dengan betul
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menerangkan secara ringkas topik baru
2.      Guru menerangkan dan memberi gambaran mengenai sel dengan menunjukkan gabus polisterin
3.      Guru menunjukkan penyediaan slaid dan cara menggunakan mikroskop dengan betul
4.      Pelajar memerhatikan bahagian-bahagian mikroskop
5.      Membuat latihan
6.      Kesimpulan
Nilai murni 
Minat, berdisiplin dan memerhati
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/gabus polistirin
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Mereka dapat menggambarkan apakah itu sel dengan baik dan memerhatikan bahagian-bahagian mikroskop. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan kefahaman pelajar.


Hari/Tarikh
Isnin 23/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 2.00-2.35 pm
Tempat
Makmal Biologi
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.9 Memahami rangsangan dan gerak balas tumbuhan
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti bahagian tumbuhan yang peka terhadap rangsangan yang tertentu
·      Menghubungkaitkan gerak balas tumbuhan dengan kemandiriannya
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lepas tentang rangsangan gerak balas tumbuhan
2.      Guru menerangkan gerakan nasti
3.      Perbincangan hubungkait gerak balas tumbuhan dengan kemandiriannya
4.      Membuat latihan bab 1
1.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Rajin, berdisiplin dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam perbincangan dengan baik. Latihan yang diberikan mengukuhkan kefahaman pelajar.

Hari/Tarikh
Isnin 23/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 2.35-3.10 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Sel Sebagai Unit Kehidupan
Objektif pembelajaran
2.1 Memahami Sel
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti sel sebagai unit asas hidupan
·      Menggunakan mikroskop dengan betul
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menerangkan secara ringkas topik baru
2.      Guru menerangkan dan memberi gambaran mengenai sel dengan menunjukkan gabus polisterin
3.      Guru menunjukkan cara menggunakan mikroskop dengan betul
4.      Pelajar memerhatikan bahagian-bahagian mikroskop
5.      Membuat latihan
6.      Kesimpulan
Nilai murni 
Minat, berdisiplin dan memerhati
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/gabus polisterin
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Mereka dapat menggambarkan apakah itu sel dengan baik dan memerhatikan bahagian-bahagian mikroskop. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan kefahaman pelajar.

Hari/Tarikh
Isnin 23/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 4.35-5.45 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
2.   Sel Sebagai Unit Kehidupan
Objektif pembelajaran
2.1 Memahami Sel
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti sel sebagai unit asas hidupan
·      Menyediakan slaid menggunakan prosedur yang betul
·      Menggunakan mikroskop dengan betul
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menerangkan secara ringkas topik baru
2.      Guru menerangkan dan memberi gambaran mengenai sel dengan menunjukkan gabus polisterin
3.      Guru menunjukkan penyediaan slaid dan cara menggunakan mikroskop dengan betul
4.      Pelajar memerhatikan bahagian-bahagian mikroskop
5.      Membuat latihan
6.      Kesimpulan
Nilai murni 
Minat, berdisiplin dan memerhati
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/gabus polisterin
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Mereka dapat menggambarkan apakah itu sel dengan baik dan memerhatikan bahagian-bahagian mikroskop. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan kefahaman pelajar. Objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment