Hari/Tarikh
|
Khamis
12/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.6
Menyedari kepentingan unit piawai dalam kehidupan harian
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memberi contoh masalah yang mungkin
timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru menerangkan secara ringkas pembelajaran yang
akan dipelajari
2.
Guru menerangkan kepentingan unit piawai dalam
kehidupan seharian
3.
Perbincangan dua hala tentang masalah yang mungkin
timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
4.
Meminta pelajar memberi contoh situasi masalah
yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berfikiran
kritikal dan yakin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam
perbincangan dua hala. Mereka memberi respon positif terhadap soalan yang
dianjurkan. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
12/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
2.00-3.10 pm
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia melalui
Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.9
Memahami rangsangan dan gerak balas tumbuhan
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Mengenal pasti bahagian tumbuhan yang
peka terhadap rangsangan yang tertentu
·
Menghubungkaitkan gerak balas tumbuhan
dengan kemandiriannya
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengimbas semula pembelajaran lepas tentang
rangsangan gerak balas tumbuhan
2.
Meminta pelajar membuat pemerhatian hasil
eksperimen yang telah dijalankan tiga hari lepas
3.
Perbincangan eksperimen untuk mengenal pasti
bahagian tumbuhan yang peka terhadap rangsangan tertentu
4.
Guru menerangkan hubungkait gerak balas tumbuhan
dengan kemandiriannya
5.
Latihan
6.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Memerhati,
berdisiplin dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat pemerhatian pertumbuhan biji benih kacang dan kaitkan
rangsangan dengan gerak balas. Mereka juga memberi respon yang baik dalam
perbincangan. Namun aktiviti no 4 tidak sempat dijalankan kerana kekangan
masa dan akan dibawa pada pembelajaran akan datang.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
12/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1D
4.00-4.35 pm
|
Tempat
|
Kelas
1D
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.6
Menyedari kepentingan unit piawai dalam kehidupan harian
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memberi contoh masalah yang mungkin
timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru menerangkan secara ringkas pembelajaran yang
akan dipelajari
2.
Guru menerangkan kepentingan unit piawai dalam
kehidupan seharian
3.
Perbincangan dua hala tentang masalah yang mungkin
timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
4.
Membuat kesimpulan
5.
Memberi kerja rumah
|
Nilai
murni
|
Berfikiran
kritikal dan yakin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam
perbincangan dua hala. Mereka juga memberi respon yang baik terhadap soalan
yang dianjurkan. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
12/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
4.35-5.10 pm
|
Tempat
|
1B
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
Memahami
semula konsep-konsep serta pengetahuan subtopik-subtopik bab 1 iaitu
pengenalan kepada sains
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memahami dengan lebih baik mengenai
subtopik-subtopik bab 1 sebelum masuk ke bab baru
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengajukan beberapa soalan secara lisan
kepada pelajar untuk cungkil pengetahuan pembelajaran lepas
2.
Memberi latihan bab 1
3.
Perbincangan latihan
4.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Minat
dan rajin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Latihan yang diberikan meningkatkan
kefahaman pelajar mengenai bab 1. Kebanyakkan pelajar dapat menjawab soalan
latihan yang diberikan dengan baik.
|
No comments:
Post a Comment