Thursday 12 March 2015

Minggu 11 (Khamis)

Khamis 12/3/2015

Hari/Tarikh
Khamis 12/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.6 Menyedari kepentingan unit piawai dalam kehidupan harian
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memberi contoh masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menerangkan secara ringkas pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan kepentingan unit piawai dalam kehidupan seharian
3.      Perbincangan dua hala tentang masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
4.      Meminta pelajar memberi contoh situasi masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Berfikiran kritikal dan yakin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam perbincangan dua hala. Mereka memberi respon positif terhadap soalan yang dianjurkan. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar.


Hari/Tarikh
Khamis 12/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 2.00-3.10 pm
Tempat
Makmal Biologi
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.9 Memahami rangsangan dan gerak balas tumbuhan
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Mengenal pasti bahagian tumbuhan yang peka terhadap rangsangan yang tertentu
·      Menghubungkaitkan gerak balas tumbuhan dengan kemandiriannya
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lepas tentang rangsangan gerak balas tumbuhan
2.      Meminta pelajar membuat pemerhatian hasil eksperimen yang telah dijalankan tiga hari lepas
3.      Perbincangan eksperimen untuk mengenal pasti bahagian tumbuhan yang peka terhadap rangsangan tertentu
4.      Guru menerangkan hubungkait gerak balas tumbuhan dengan kemandiriannya
5.      Latihan
6.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Memerhati, berdisiplin dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar dapat membuat pemerhatian pertumbuhan biji benih kacang dan kaitkan rangsangan dengan gerak balas. Mereka juga memberi respon yang baik dalam perbincangan. Namun aktiviti no 4 tidak sempat dijalankan kerana kekangan masa dan akan dibawa pada pembelajaran akan datang.

Hari/Tarikh
Khamis 12/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 4.00-4.35 pm
Tempat
Kelas 1D
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.6 Menyedari kepentingan unit piawai dalam kehidupan harian
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memberi contoh masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru menerangkan secara ringkas pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan kepentingan unit piawai dalam kehidupan seharian
3.      Perbincangan dua hala tentang masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan
4.      Membuat kesimpulan
5.      Memberi kerja rumah
Nilai murni 
Berfikiran kritikal dan yakin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam perbincangan dua hala. Mereka juga memberi respon yang baik terhadap soalan yang dianjurkan. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar.

Hari/Tarikh
Khamis 12/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 4.35-5.10 pm
Tempat
1B
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
Memahami semula konsep-konsep serta pengetahuan subtopik-subtopik bab 1 iaitu pengenalan kepada sains
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memahami dengan lebih baik mengenai subtopik-subtopik bab 1 sebelum masuk ke bab baru
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengajukan beberapa soalan secara lisan kepada pelajar untuk cungkil pengetahuan pembelajaran lepas
2.      Memberi latihan bab 1
3.      Perbincangan latihan
4.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Minat dan rajin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Latihan yang diberikan meningkatkan kefahaman pelajar mengenai bab 1. Kebanyakkan pelajar dapat menjawab soalan latihan yang diberikan dengan baik.

No comments:

Post a Comment