Hari/Tarikh
|
Selasa
10/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1D
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
Fizik
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menentukan jisim sesuatu objek
·
Menentukan berat sesuatu objek
·
Mengaplikasikan penggunaan neraca
spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang
konsep dan cara menentukan jisim dan berat
2.
Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat
menggunakan neraca spring dan neraca tuas
3.
Membuat latihan dan perbincangan
4.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu, bekerjasama dan berdisiplin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dalam menjalankan eksperimen berkumpulan. Mereka juga
melibatkan diri dalam perbincangan. Sesi pembelajaran dapat berjalan dengan
lancar.
|
Hari/Tarikh
|
Selasa
10/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1F
3.25-4.00 pm
|
Tempat
|
Kelas
1F
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menerangkan konsep berat
·
Menerangkan konsep jisim
·
Menerangkan perbezaan antara jisim
dengan berat
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru memberi penerangan ringkas tentang
pembelajaran yang akan dipelajari
2.
Guru menerangkan konsep berat dan jisim
3.
Membuat latihan
4.
Perbincangan perbezaan antara jisim dengan berat
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Di akhir pembelajaran pelajar dapat
menyimpulkan konsep jisim dan berat dengan tepat. Latihan yang diberikan juga
dapat mengukuhkan kefahaman mereka. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Selasa
10/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
4.00-5.10 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menentukan jisim sesuatu objek
·
Menentukan berat sesuatu objek
·
Mengaplikasikan penggunaan neraca
spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang
konsep jisim dan berat
2.
Guru menerangkan cara menentukan jisim dan berat
menggunakan alat yang betul
3.
Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat
menggunakan neraca spring dan neraca tuas
4.
Membuat latihan dan perbincangan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu, bekerjasama dan berdisiplin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi kerjasama dalam menjalankan eksperimen berkumpulan. Mereka juga
melibatkan diri dalam perbincangan. Di akhir pembelajaran, mereka dapat
membuat kesimpulan apa yang dipelajari dengan tepat. Sesi pembelajaran dapat
berjalan dengan lancar.
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph sehingga minggu ke 11 untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek