Hari/Tarikh
|
Khamis
5/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L 12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4 Memahami
penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul serta mengukur
suhu badan dan suhu cecair
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mencungkil idea pelajar tentang termometer
untuk kaitkan dengan suhu
2.
Guru menerangkan tentang alat yang betul untuk
mengukur suhu badan dan suhu cecair
3.
Menjalankan eksperimen menyukat suhu
4.
Perbincangan data
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/termometer bikar/ais/garam
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan melibatkan diri dalam menjalankan
eksperimen berkumpulan. Mereka juga memberi respon yang baik ketika
perbincangan data.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
5/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
2.00-3.10 pm
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.8
Memahami bunyi dan pendengaran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memerihalkan sifat bunyi
·
Menerangkan pantulan dan penyerapan
bunyi
·
Menerangkan kecacatan pendengaran
·
Menerangkan cara pembetulan kecacatan
pendengaran
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mencungkil idea pelajar tentang getaran peti
suara untuk kaitkan dengan bunyi
2.
Guru memberi penerangan tentang sifat bunyi,
pantulan dan penyerapan bunyi
3.
Menjalankan eksperimen
4.
Perbincangan dengan pelajar tentang kecacatan
pendengaran dan cara pembetulan kecacatan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama
dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/tala bunyi/gelas kaca
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar bersemangat menjalankan
eksperimen dan memberi tumpuan dalam proses pembelajaran. Mereka juga memberi
respon yang baik dalam perbincangan kecacatan pendengaran.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
5/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1D
4.00-4.35 pm
|
Tempat
|
Makmal
Fizik
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul serta mengukur
suhu badan dan suhu cecair
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mencungkil idea pelajar tentang termometer
untuk kaitkan dengan suhu
2.
Guru menerangkan tentang alat yang betul untuk
mengukur suhu badan dan suhu cecair
3.
Menjalankan eksperimen menyukat suhu
4.
Perbincangan data
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/termometer bikar/ais/garam
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan bekerjasama dalam menjalankan
eksperimen berkumpulan. Pelajar juga memberi respon yang baik ketika
perbincangan data. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Khamis
5/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B 4.35-5.10 pm
|
Tempat
|
Kelas
1B
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menerangkan konsep berat
·
Menerangkan konsep jisim
. Menerangkan perbezaan antara jisim dengan berat |
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru memberi penerangan ringkas tentang
pembelajaran yang akan dipelajari
2.
Guru menerangkan konsep berat dan jisim
3.
Membuat latihan
4.
Perbincangan perbezaan antara jisim dengan berat
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyimpulkan konsep jisim
dan berat dengan tepat. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan lagi
kefahaman mereka. Objektif tercapai.
|
No comments:
Post a Comment