Hari/Tarikh
|
Rabu
4/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Kelas
2K
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.7
Memahami cahaya dan penglihatan
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan dan memberi contoh had deria
penglihatan
·
Mengaitkan penglihatan stereoskopik dan
monokular dengan kemandirian haiwan
·
Mengenal pasti alat-alat yang sesuai
untuk mengatasi untuk mengatasi had deria penglihatan
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru memberi penerangan ringkas tentang subtopik
yang akan dipelajari
2.
Guru
memberi penerangan tentang had deria penglihatan
3.
Menjalankan aktiviti ilusi optik dan bintik buta
4.
Guru menerangkan penglihatan stereoskopik dan
monokular
5.
Membuat latihan dan perbincangan
6.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Pelajar
bersemangat menjalankan aktiviti dan memberi tumpuan dalam proses
pembelajaran. Mereka juga memberi respon yang tepat dalam perbincangan
latihan. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Rabu
4/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
3.25-4.35 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul serta mengukur
suhu badan dan suhu cecair
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mencungkil idea pelajar tentang termometer
untuk kaitkan dengan suhu
2.
Guru
menerangkan tentang alat yang betul untuk mengukur suhu badan dan suhu cecair
3.
Menjalankan eksperimen menyukat suhu
4.
Perbincangan data
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/termometer bikar/ais/garam
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan melibatkan diri dalam menjalankan
eksperimen berkumpulan dengan bersemangat. Pelajar juga memberi respon yang
baik ketika perbincangan data. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Rabu
4/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1F
5.10-6.20 pm
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Memilih alat yang betul dan menyukat
isi padu cecair
·
Menentukan isi padu pepejal menggunakan
kaedah sesaran air
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Imbas semula pembelajaran lalu tentang penyukatan
isi padu cecair
2.
Menjalankan eksperimen menyukat isi padu cecair
3.
Guru menerangkan cara menentukan isi padu pepejal
menggunakan kaedah sesaran air
4.
Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
5.
Perbincangan data
6.
Membuat latihan
7.
Kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Berdisiplin,
bekerjasama dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/guli/batu/gabus/tin eureka
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar melibatkan diri dalam
eksperiemen dan perbincangan data. Mereka juga dapat memberi jawapan yang tepat
pada latihan yang diberikan.
|
No comments:
Post a Comment