Tuesday 3 March 2015

Minggu 10 (Rabu)

Rabu 4/3/2015

Hari/Tarikh
Rabu 4/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 12.50-2.00 pm
Tempat
Kelas 2K
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.7 Memahami cahaya dan penglihatan
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan dan memberi contoh had deria penglihatan
·      Mengaitkan penglihatan stereoskopik dan monokular dengan kemandirian haiwan
·      Mengenal pasti alat-alat yang sesuai untuk mengatasi untuk mengatasi had deria penglihatan
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru memberi penerangan ringkas tentang subtopik yang akan dipelajari
2.       Guru memberi penerangan tentang had deria penglihatan
3.      Menjalankan aktiviti ilusi optik dan bintik buta
4.      Guru menerangkan penglihatan stereoskopik dan monokular
5.      Membuat latihan dan perbincangan
6.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Menunjukkan sikap ingin tahu dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar bersemangat menjalankan aktiviti dan memberi tumpuan dalam proses pembelajaran. Mereka juga memberi respon yang tepat dalam perbincangan latihan. Objektif tercapai.


Hari/Tarikh
Rabu 4/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 3.25-4.35 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul serta mengukur suhu badan dan suhu cecair
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mencungkil idea pelajar tentang termometer untuk kaitkan dengan suhu
2.       Guru menerangkan tentang alat yang betul untuk mengukur suhu badan dan suhu cecair
3.      Menjalankan eksperimen menyukat suhu
4.      Perbincangan data
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/termometer bikar/ais/garam
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan semasa guru menerangkan dan melibatkan diri dalam menjalankan eksperimen berkumpulan dengan bersemangat. Pelajar juga memberi respon yang baik ketika perbincangan data. Objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Rabu 4/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1F 5.10-6.20 pm
Tempat
Makmal B
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul dan menyukat isi padu cecair
·      Menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Imbas semula pembelajaran lalu tentang penyukatan isi padu cecair
2.      Menjalankan eksperimen menyukat isi padu cecair
3.      Guru menerangkan cara menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
4.      Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
5.      Perbincangan data
6.      Membuat latihan
7.      Kesimpulan
Nilai murni
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/guli/batu/gabus/tin eureka
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar melibatkan diri dalam eksperiemen dan perbincangan data. Mereka juga dapat memberi jawapan yang tepat pada latihan yang diberikan.

No comments:

Post a Comment