Tuesday 3 March 2015

Minggu 10 (Selasa)

Selasa 3/3/2015

Hari/Tarikh
Selasa 3/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Imbas semula pembelajaran lalu tentang penyukatan isi padu cecair
2.      Guru menerangkan cara menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
3.      Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
1.      Perbincangan data
1.      Membuat latihan
2.      Kesimpulan
Nilai murni
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/guli/batu/gabus/tin eureka
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan dan melibatkan diri dalam eksperimen yang dijalankan. Pelajar dapat memberi kesimpulan dengan baik di akhir kelas. Objektif tercapai.


Hari/Tarikh
Selasa 3/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1F 3.25-4.00 pm
Tempat
Kelas 1F
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul dan meyukat isi padu cecair
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Pengenalan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan alat penyukatan isi padu cecair
3.      Membuat latihan
4.      Perbincangan latihan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Menunjukkan sikap ingin tahu dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Latihan yang diberikan juga dapat mengukuhkan kefahaman pelajar. Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar dan objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Selasa 3/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 4.00-5.10 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Memilih alat yang betul dan menyukat isi padu cecair
·      Menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Imbas semula pembelajaran lalu tentang penyukatan isi padu cecair
2.      Menjalankan eksperimen menyukat isi padu cecair
3.      Guru menerangkan cara menentukan isi padu pepejal menggunakan kaedah sesaran air
4.      Menjalankan eksperimen menentukan isi padu pepejal
5.      Perbincangan data
6.      Membuat latihan
7.      Kesimpulan
Nilai murni
Berdisiplin, bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/silinder penyukat/buret/pipet/guli/batu/gabus/tin eureka
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar melibatkan diri dalam eksperiemen dan perbincangan data. Mereka juga dapat membuat kesimpulan di akhir kelas tentang apa yang telah dipelajari. Objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment