Monday 9 March 2015

Minggu 11 (Isnin)

Isnin 9/3/2015

Hari/Tarikh
Isnin 9/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1D 12.50-2.00 pm
Tempat
Makmal Fizik
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menerangkan konsep berat
·      Menentukan berat sesuatu objek
·      Menerangkan konsep jisim
·      Menentukan jisim sesuatu objek
·      Menerangkan perbezaan antara jisim dengan berat
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru memberi penerangan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
2.      Guru menerangkan konsep berat dan jisim
3.      Menjalankan aktiviti menentukan berat dan jisim sesuatu objek
4.      Latihan dan perbincangan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Bekerjasama, menghargai masa dan berdisiplin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/neraca spring/neraca tuas
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar menyatakan konsep jisim dan berat dengan tepat serta menentukannya. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan lagi kefahaman mereka. Objektif tercapai.


Hari/Tarikh
Isnin 9/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
2K 2.00-2.35 pm
Tempat
Makmal Biologi
Tema
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang pembelajaran
1.      Dunia melalui Deria kita
Objektif pembelajaran
1.9 Memahami rangsangan dan gerak balas tumbuhan
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menyatakan rangsangan yang menyebabkan gerak balas tumbuhan
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru cungkil idea pelajar tentang pokok tumbuh condong untuk kaitkan dengan rangsangan
2.      Guru menerangkan rangsangan dan gerak balas tumbuhan
3.      Menjalankan eksperimen yang hasilnya perlu ditunggu 3 hari
4.      Perbincangan eksperimen
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni
Bekerjasama dan menghargai masa
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/kacang hijau/kapas/kotak
Refleksi
Pelajar memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Mereka juga melibatkan diri secara aktif dalam eksperimen yang dijalankan dan bersemangat untuk menunggu hasilnya. Sesi pembelajran berjalan dengan lancar.

Hari/Tarikh
Isnin 9/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1L 2.35-3.10 pm
Tempat
Kelas 1L
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menerangkan konsep berat
·      Menerangkan konsep jisim
·      Menerangkan perbezaan antara jisim dengan berat
Aktiviti pembelajaran/PBS
2.      Guru memberi penerangan ringkas tentang pembelajaran yang akan dipelajari
3.      Guru menerangkan konsep berat dan jisim
4.      Membuat latihan
5.      Perbincangan perbezaan antara jisim dengan berat
6.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan sikap ingin tahu
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyimpulkan konsep jisim dan berat dengan tepat. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan lagi kefahaman mereka. Objektif tercapai.

Hari/Tarikh
Isnin 9/3/2015
Subjek
Sains
Kelas/Masa
1B 4.35-5.45 pm
Tempat
Makmal C
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang pembelajaran
1.      Pengenalan kepada Sains
Objektif pembelajaran
1.5 Memahami konsep jisim
Hasil pembelajaran
Pelajar dapat :
·      Menentukan jisim sesuatu objek
·      Menentukan berat sesuatu objek
·      Mengaplikasikan penggunaan neraca spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
Aktiviti pembelajaran/PBS
1.      Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang konsep jisim dan berat
2.      Guru menerangkan cara menentukan jisim dan berat sesuatu objek
3.      Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat menggunakan neraca spring dan neraca
4.      Membuat latihan dan perbincangan
5.      Membuat kesimpulan
Nilai murni 
Menunjukkan sikap ingin tahu, bekerjasama dan berdisiplin
ABM/ICT
Buku teks/buku rujukan/buku amali proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
Refleksi
Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar faham cara menentukan berat dan jisim menggunakan necara spring dan neraca tuas. Mereka dapat menjalankan eksperimen dengan baik. Objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment