Hari/Tarikh
|
Isnin
9/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1D
12.50-2.00 pm
|
Tempat
|
Makmal
Fizik
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menerangkan konsep berat
·
Menentukan berat sesuatu objek
·
Menerangkan konsep jisim
·
Menentukan jisim sesuatu objek
·
Menerangkan perbezaan antara jisim
dengan berat
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru memberi penerangan ringkas tentang
pembelajaran yang akan dipelajari
2.
Guru menerangkan konsep berat dan jisim
3.
Menjalankan aktiviti menentukan berat dan jisim
sesuatu objek
4.
Latihan dan perbincangan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama,
menghargai masa dan berdisiplin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/neraca spring/neraca tuas
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar menyatakan konsep jisim dan
berat dengan tepat serta menentukannya. Latihan yang diberikan juga
mengukuhkan lagi kefahaman mereka. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Isnin
9/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
2K
2.00-2.35 pm
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Tema
|
Penyenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
pembelajaran
|
1.
Dunia
melalui Deria kita
|
Objektif
pembelajaran
|
1.9
Memahami rangsangan dan gerak balas tumbuhan
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menyatakan rangsangan yang menyebabkan
gerak balas tumbuhan
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru cungkil idea pelajar tentang pokok tumbuh
condong untuk kaitkan dengan rangsangan
2.
Guru menerangkan rangsangan dan gerak balas
tumbuhan
3.
Menjalankan eksperimen yang hasilnya perlu
ditunggu 3 hari
4.
Perbincangan eksperimen
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Bekerjasama
dan menghargai masa
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/kacang hijau/kapas/kotak
|
Refleksi
|
Pelajar
memberi tumpuan ketika guru menerangkan. Mereka juga melibatkan diri secara
aktif dalam eksperimen yang dijalankan dan bersemangat untuk menunggu
hasilnya. Sesi pembelajran berjalan dengan lancar.
|
Hari/Tarikh
|
Isnin
9/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1L
2.35-3.10 pm
|
Tempat
|
Kelas
1L
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menerangkan konsep berat
·
Menerangkan konsep jisim
·
Menerangkan perbezaan antara jisim
dengan berat
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
2.
Guru memberi penerangan ringkas tentang
pembelajaran yang akan dipelajari
3.
Guru menerangkan konsep berat dan jisim
4.
Membuat latihan
5.
Perbincangan perbezaan antara jisim dengan berat
6.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyimpulkan konsep jisim
dan berat dengan tepat. Latihan yang diberikan juga mengukuhkan lagi
kefahaman mereka. Objektif tercapai.
|
Hari/Tarikh
|
Isnin
9/3/2015
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas/Masa
|
1B
4.35-5.45 pm
|
Tempat
|
Makmal
C
|
Tema
|
Manusia
dan Kepelbagaian Hidupan
|
Bidang
pembelajaran
|
1. Pengenalan
kepada Sains
|
Objektif
pembelajaran
|
1.5
Memahami konsep jisim
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar dapat :
·
Menentukan jisim sesuatu objek
·
Menentukan berat sesuatu objek
·
Mengaplikasikan penggunaan neraca
spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen
|
Aktiviti
pembelajaran/PBS
|
1.
Guru mengimbas semula pembelajaran lalu tentang
konsep jisim dan berat
2.
Guru menerangkan cara menentukan jisim dan berat
sesuatu objek
3.
Menjalankan eksperimen menentukan jisim dan berat
menggunakan neraca spring dan neraca
4.
Membuat latihan dan perbincangan
5.
Membuat kesimpulan
|
Nilai
murni
|
Menunjukkan
sikap ingin tahu, bekerjasama dan berdisiplin
|
ABM/ICT
|
Buku teks/buku rujukan/buku amali
proses sains/neraca spring/neraca tuas/bongkah kayu
|
Refleksi
|
Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar faham cara menentukan berat dan
jisim menggunakan necara spring dan neraca tuas. Mereka dapat menjalankan
eksperimen dengan baik. Objektif tercapai.
|
No comments:
Post a Comment