Sunday 25 January 2015

RPT Sains Tingkatan 1


SMK SERIAN
RANCANGAN TAHUNAN MATA PELAJARAN PBS
TINGKATAN 1


TEMA: MANUSIA DAN KEPELBAGAIAN HIDUPAN

Bidang Pembelajaran: 1. Sel sebagai unit kehidupan



Minggu
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
Proses Pentaksiran
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
Deskriptor
Evidens
Instrument

1-4/1/2015
 CUTI AKHIR TAHUN




1
5-11/1/2015
CUTI PERSEKOLAHAN (SURAT SIARAN




2

12/1
 16/1


MINGGU ORIENTASI

3

19/1
 –
23/1
1.1
Memahami sains adalah sebahagian daripada kehidupan harian
Memerihalkan dengan contoh fenomena semula jadi yang murid boleh lihat di sekeliling mereka :

a)       Tumbesaran manusia daripada bayi hingga dewasa
b)       Kejatuhan bola ke tanah
c)       Penccairan ais

Membincangkan kegunaan dan kelebihan sains dalam kehidupan harian.

Menghadiri ceramah mengenai kerjaya dalam sains.

Murid boleh :

·         Menyenaraikan apa yang dilihat di sekeliling yang berkaitan dengan sains


·         Menerangkan kepentingan sains dalam kehidupan harian
·         Menamakan kerjaya dalam sains seperti :
a)       Guru sains
b)       Doctor
c)       Jurutera
d)       Saintis alam sekitar


B2D1
Menyatakan fenomena alam sains



B4D1
Memerihalkan kegunaan dan kelebihan sains dalam kehidupan harian.



B2D1E1
Menyenaraikan fenomena alam yang dilihat di sekeliling berkaitan dengan sains

B4D1E1
Menjelaskan tentang kepentingan sains
dalam kehidupan seharian




Lembaran kerja






Lembaran kerja







4

19/1
23/1






5
2/2
-
6/2
1.2
Memahami langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik
Menjalankan penyiasatan saintifik / eksperimen, contoh :
Mengkaji factor yang mempengaruhi bilangan ayunan bandul ringkas dalam satu jangka masa.

Murid akan :
a)       Menentukan apa yang akan dikaji (mengenal pasti masalah)
b)       Membuat tekaan yang bijak (membina satu hipotesis),
c)       Merancang bagaimana untuk menguji hipotesis (merancang eksperimen)
  • Mengenalpasti pembolehubah,
  • Menentukan prosedur menjalankan eksperimen, kaedah mengumpul dan menganalisa data.
d)       Menjalankan eksperimen
e)       Menulis apa yang diperhatikan (mengumpul data),
f)        Mencari makna daripada apa yang diperhatikan (menganalisa dan mentafsir data),
g)       Membuat keputusan sama ada hipotesis adalah benar ( membuat kesimpulan),
h)       Menulis laporan hasil penyiasatan (melapor)

Murid boleh diminta untuk melaporkan hasil penyiasatan mereka kepada kelas. Mereka harus menekankan jangkah yang telah diambil, apa yang dikekalkan dan apa yang diukur.

Murid boleh :

a)       Menyatakan langkah-langkah dalam penyiasatan saintifik / eksperimen,



b)       Menjalankan satu penyiasatan saintifik.

B3D1
Menyatakan langkah-langkah dalam
penyiasatan saintifik


B4D2
Menjalankan satu penyiasatan
saintifik


B3D1E1
Menyusun langkah-langkah dalam penyiasatan
saintifik mengikut urutan

B4D2E1
Mengkaji faktor yang mempengaruhi
bilangan ayunan bandul ringkas dalam
satu jangka masa melalui penyiasatan
saintifik



Lembaran kerja





Eksperimen

6

9/2
13/2




1.3
Mengetahui kuantiti fizik dan unitnya
Mengenal pasti kuantiti fizik (panjang, jisim, masa, suhu dan arus elektrik), nilai dan unit sebagaimana tertera pada maklumat produk.

Mencari perkataan Imbuhan yang digunakan dalam pengukuran seperti kilo-, senti-, dan mili-.

Mencari symbol yang digunakan dalam unit pengukuran.

Mencari nilai bagi setiap imbuhan.
Murid boleh :

·         Menyatakan kuantiti fizik iaitu panjang, jisim,masa, suhu dan arus elektrik,
·         Menyatakan unit S.I dan symbol yang berpadanan bagi kuantiti fizik,


·         Menyatakan symbol dan nilai imbuhan bagi unit panjang dan jisim : mili-, senti- dan kilo-,

·         Mengenal pasti dan menggunakan imbuhan yang sesuai dalam pengukuran panjang dan jisim.




B3D2
Mengenal pasti kuantiti fizik










B3D2E1
Menyatakan kuantititi fizik serta unit S.I. dan
simbolnya




B3D2E2
Menyatakan nilai imbuhan dan simbol bagi unit panjang

B3D2E3
Menyatakan nilai imbuhan dan simbol bagi
jisim sesuatu objek



Lembaran kerja







Lembaran kerja



Lembaran kerja




7
16/2
-
20/2




                                  CUTI PERAYAAN TAHUN BARU CINA


8

23/2
 –
 27/2







1.4
Memahami penggunaan alat pengukuran
Mengukur panjang garis lurus, garis lengkung dan diameter objek menggunakan pembaris, benang dan angkup.

Menganggar luas bentuk sekata dan tidak sekata menggunakan kertas graf.

Mengukur isipadu cecair menggunakan silinder penyukat, pipet dan buret.

Menentukan isipadu pepejal sekata dan tidak sekata menggunakan kaedah sesaran air.

Mengukur suhu badan dan suhu air.

Membincangkan pemilihan alat yang sesuai apabila membuat ukuran.

Mengaplikasikan kemahiran mengukur dalam konteks menjalankan eksperimen.
Murid boleh :

·         Memilih alat yang betul dan menukur panjang,

·         Menganggar luas bentuk sekata dan tidak sekata menggunakan kertas graf,






·         Memilih alat yang betul dan menyukat isipadu cecair,

·         Memilih alat yang betul dan mengukur suhu badan serta suhu cecair,




·         Menentukan isipadu pepejal menggunakan kaedah sesaran air.




B4D3
Menentukan luas permukaan







B3D3
Mengenal pasti dan menggunakanalat-alat pengukuran











B4D4
Menentukan isi padu pepejal






B4D3E1
Mengira luas permukaan bentuk sekata

B4D3E2
Membuat anggaran luas permukaanbentuk tidak sekata menggunakan kertasgraf

B3D3E2
Memilih alat yang betul dan membuatpengukuran isipadu cecair

B3D3E3
Memilih alat yang betul dan membuatpengukuran suhu badan

B3D3E4
Memilih alat yang betul dan membuat
pengukuran suhu cecair

B4D4E1
Menentukan isi padu pepejalmenggunakan kaedah sesaran air






Lembaran kerja



Lembaran kerja





Lembaran kerja




Lembaran kerja




Lembaran kerja




Lembaran kerja



9

2/3
6/3
1.5
Memahami
konsep jisim

Menentukan berat pelbagai objek menggunakan neraca spring.

Membincangkan berat sebagai tarikan Bumi (daya graviti) ke atas objek.

Membincangkan jisim sebagai kuantiti jirim.

Menentukan jisim pelbagai objek dengan menggunakan neraca alur/tuas.

Membincangkan perbezaan antara jisim dengan berat.

Mengaplikasikan kemahiran
menggunakan neraca spring dan neraca alur/tuas dalam konteks menjalankan eksperimen.

Murid boleh:

·         menentukan berat suatu
objek,

·         menerangkan konsep berat,
·         menerangkan konsep jisim,
·         menentukan jisim suatu
objek,
·         menerangkan perbezaan
antara jisim dengan berat,

·         mengaplikasikan penggunaanneraca spring dan neracaalur/tuas dalam konteksmenjalankan eksperimen.





B4D5
Memerihalkan tentang konsepjisim dan berat




B3D3
Mengenal pasti dan menggunakan
alat-alat pengukuran





B4D5E1
Menerangkan perbezaan antara konsep jisim dan berat melalui aktiviti



B3D3E5
Mengukur dan mencatat nilai jisim dan berat
bagi sesuatu objek menggunakan neraca
spring dan neraca alur/tuas

B3D3E1
Memilih alat yang betul dan membuat
pengukuran panjang






Lembaran kerja







Lembaran kerja






Lembaran kerja



10

9/3
 13/3
1.6
Menyedari
kepentingan
unit piawai
dalam
kehidupan
harian

Membincangkan pelbagai unit pengukuran seperti unit untuk panjang (kaki, ela, rantai, batu, meter, kilometer), unit untuk berat (paun, auns, kati, tahil, gram, kilogram)

Melakonkan sketsa untuk
menunjukkan masalah yang berlaku apabila tidak menggunakan unit piawai seperti ketika membeli barang di pasar.

Membincangkan kebaikan dan keburukan apabila menggunakan unit pengukuran yang tidak sama.

Murid boleh:

·         memberi contoh masalah   yang mungkin timbul  sekiranya unit piawai tidak digunakan.


B6D1
Mewajarkan kebaikan dan
keburukan apabila menggunakanunit pengukuran yang tidak sama


B6D1E1
Membahaskan mengenai masalah yangmungkin timbul sekiranya unit piawai tidakdigunakan melalui pelbagai bentuk
komunikasi











Hasilan power point, pembentangan, laporan pelajar bergambar

    11

   16/3
      -
   20/3



                        CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA




TEMA: MANUSIA DAN KEPELBAGAIAN HIDUPAN
Bidang Pembelajaran: 1. Sel sebagai unit kehidupan


Minggu
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
Proses Pentaksiran
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
Deskriptor
Evidens
Instrument

12

23/3
27/3

Dan

13

30/3
-
3/4
1.1
Memahami
sel

Mengumpul maklumat mengenai organisma hidup dan mengenal pasti unit asas kehidupan yang membina organisma tersebut.

Menyediakan slaid sel pipi dan sel bawang.

Memerhati struktur umum sel pipi dan sel bawang di bawah
mikroskop menggunakan prosedur yang betul.

B5D1E1
Melukis dan melabel pelbagai
struktur sel haiwan dan sel
tumbuhan.

Membandingkan sel haiwan dan sel tumbuhan.

Mengumpul maklumat mengenai struktur sel dan membincangkan fungsinya.

Murid boleh:

·         mengenal pasti sel sebagai unit asas kehidupan,




·         menyediakan slaid menggunakan prosedur yangbetul,


·         menggunakan mikroskop
dengan betul,



·         mengenal pasti struktur umumsel haiwan dan sel tumbuhan,
·         melukis struktur umum sel
haiwan dan sel tumbuhan,
·         melabel struktur umum sel
haiwan dan sel tumbuhan,
·         menyatakan fungsi setiap
struktur sel,
·         menyatakan persamaan dan
perbezaan antara sel haiwandengan sel tumbuhan.


B1D2
Mengenal pasti sel sebagai unit asas
kehidupan


B4D6
Menghasilkan slaid dan
menggunakan mikroskop







B5D1
Mengenal pasti struktur umum dan fungsi bagi sel haiwan dan sel tumbuhan serta membuat perbandingan



B1D2E1
Menyatakan sel sebagai unit asas kehidupan



B4D6E1
Menyediakan slaid menggunakan
prosedur yang betul

B4D6E2
Menggunakan mikroskop denganprosedur yang betul

B5D1E1
Melukis struktur umum sel haiwan dan sel
tumbuhan ,menyatakan fungsi setiap struktur
sel serta menjelaskan persamaan dan
perbezaan di antara kedua-dua sel




Lembaran kerja (isikan tempat kosong  & padanan)

Eksperimen





Tunjuk cara oleh cikgu & eksperimen


Melukis gambarajah berserta dengan fungsi, isikan temapat kosong persamaan dan perbezaan

14

30/3
3/4
1.2
Memahami
organisma
unisel dan
multisel.

Mengumpul maklumat mengenai organisma unisel dan multisel.

Menyediakan murid dengan kad gambar, kad nama, kad yang berlabel ‘unisel’ dan ‘multisel’.

Murid memadankan kad-kad bagi setiap organisma.

Memerhati contoh organisma
unisel dan multisel di bawah
mikroskop.

Murid boleh:

·         menyatakan maksud
organisma unisel dan multisel,


·         memberi contoh organisma
unisel dan multisel.


B2D2
Menyatakan maksud organism unisel dan multisel

B3D5
Mengenal pasti organisma unisel danorganisma multisel


B2D2E1
Memberikan maksud organisma unisel dan
organisma multisel

B3D5E1
Memberi contoh organisma unisel dan
organisma multisel







Lembaran kerja




Lembaran kerja







CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
25/3 – 29/3/13


15

6/4
10/4
1.3
Memahami sel
membentuk
tisu, organ dan
sistem dalam
badan
manusia.

Mengumpul maklumat dan
membincangkan perkara berikut:

a)       jenis sel manusia
b)       fungsi pelbagai jenis sel manusia.

Menggunakan pengurusan grafik (seperti tangga hiraki) untuk menunjukkan hiraki organisasi sel:

sel→ tisu →organ → sistem → organisma

Murid boleh:

·         menamakan pelbagai jenis selmanusia,



·         menyatakan fungsi pelbagai
jenis sel manusia,










·         menyusun organisasi sel
mengikut urutan daripada yangmudah ke kompleks
menggunakan istilah sel, tisu,organ, sistem dan organisma.


B1D2
Mengenal pasti sel sebagai unit asas
kehidupan

B3D4
Memerihalkan jenis sel manusia danfungsinya









B3D6
Mengenal pasti organisasi sel


B1D2E2
Menyenaraikan pelbagai jenis sel manusia


B3D4E1
Menyatakan fungsi bagi
·         sel epitelium
·         sel tulang
·         sel reproduktif (pembiakan)
·         sel saraf
·         sel darah merah
·         sel darah putih
·         sel otot

B3D6E1
Menyusun organisasi sel mengikut urutan
daripada mudah ke kompleks menggunakan
istilah:
·         sel
·         tisu
·         organ
·         sistem
·         organisma



Lembaran kerja




Lembaran kerja bergambar
(melengkapkan jadual )









Lembaran kerja
bergambar






16

13/4
17/4
1.4
Menyedari
manusia
adalah
organisma
yang
kompleks.

Membincangkan mengapa
manusia adalah organisma yang
kompleks.

Murid boleh:

·         menerangkan mengapa
manusia adalah organisma
yang kompleks.


B6D2
Menghuraikan mengapa
manusia adalah organisma yangkompleks


B6D2E1
Membincangkan mengenai mengapa
manusia adalah organisma yangkompleks dalam pelbagai bentuk
persembahan



Hasilan power point, pembentangan, laporan pelajar bergambar

TEMA: JIRIM DALAM ALAM
Bidang Pembelajaran: 1. Jirim

PROSES P & P
PROSES PENTAKSIRAN
Minggu
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
DESCRIPTOR
EVIDENS
INSTRUMENT
   17

20/4
24/4
1.1
Memahami
jirim
mempunyai
jisim dan
memenuhi
ruang

Menunjukkan semua bendaseperti buku, udara, air, tanah dan benda hidup mempunyai jisim dan memenuhi ruang melalui aktiviti.

Membincangkan maksud jirim.

Menyenaraikan contoh jirim.

Murid boleh:

·         menyatakan semua benda mempunyai jisim dan memenuhi ruang,

·         menerangkan maksud jirim,



·         menghubungkaitkan benda dan jirim,



·         menjalankan aktiviti untuk menunjukkan udara, air, tanah dan benda hidup mempunyai jisim dan memenuhi ruang



B1D3
Menyatakan tentang benda-benda di
Sekeliling


B2D3
Memerihalkan tentang jirim

B3D7
Menghubung kait antara benda-
benda dengan jirim

B4D7
Menerangkan benda-bendamempunyai jisim dan memenuhi
ruang
B1D3E1
Menyenaraikan benda-benda yang mempunyai
jisim dan memenuhi ruang

B2D3E2
Memberi maksud jirim


B3D7E1
Mengelaskan benda-benda kepada bentuk jirimdan bukan jirim

B4D7E1
Menunjukkan udara, air, tanah dan bendahidup mempunyai jisim dan memenuhiruang melalui aktiviti


Lembaran aktiviti berdasarkan gambar


Lembaran kerja
(memberi maksud jirim dalam bentuk ayat yang lengkap dengan memberi beberapa contoh)



Lembaran kerja (pengelasan)




Eksperimen



   18

  27/4
   1/5

Dan

   19

   4/5
   8/5
1.2
Memahami
tiga keadaan
jirim.

Mengumpul maklumat dan membincangkan:
a.       apa yang membina jirim,
b.      tiga keadaan jirim.

Membandingkan tiga keadaan jirim dari segi:
a.       susunan zarah-zarah,
b.      pergerakan zarah-zarah.

Membuat simulasi susunan dan pergerakan zarah-zarah dalam tiga keadaan jirim.

Murid boleh:

·         menyatakan jirim terdiri
daripada zarah-zarah,
·         menyatakan tiga keadaan jirim,
·         menyatakan susunan zarahzarah dalam tiga keadaan jirim,
·         menyatakan perbezaanpergerakan zarah-zarah dalamtiga keadaan jirim.



B2D3
Memerihalkan tentang jirim

B4D8
Memerihalkan tentang susunan
dan pergerakan zarah-zarah



B2D3E1
Menyatakan tiga keadaan jirim

B4D8E1
Menerangkan perbezaan susunan danpergerakan zarah-zarah dalam tiga
keadaan jirim




Lembaran kerja bergambar


Lembaran kerja (lengkapkan  pengurusan grafik berdasarkan susunan dan pergerakan zarah)




20

11/5
15/5
1.3
Memahami
konsep
ketumpatan

Mengingat kembali definisiketumpatan.

Menentukan ketumpatan melalui aktiviti bagi:
a)      objek berbentuk sekata dan tak sekata,
b)      pelbagai cecair.

Membincangkan mengapa ada objek dan cecair timbul dan mengaitkannya dengan
ketumpatan.


Murid boleh:

·         mendefinisikan ketumpatan,
·         menerangkan mengapa ada
objek dan cecair timbul,
·         menyelesaikan masalah mudah
berkaitan ketumpatan,
·         menyatakan ketumpatan
pelbagai objek dan cecair
melalui aktiviti.



B3D8
Menyatakan maksud ketumpatan


B5D2
Mengenal pasti ketumpatan
pelbagai objek dan cecair



B3D8E1
Memberi definisi ketumpatan


B5D2E1
Menentukan ketumpatan pelbagai objekpepejal dan cecair, menjelaskan mengapaobjek dan cecair timbul dan tenggelam serta
menyelesaikan beberapa masalah mudah
berkaitan ketumpatan



Lembaran kerja




Lembaran kerja (aplikasi formula ketumpatan berdasarkan maklumat yang diperolehi)




21


18/5
 22/5
1.4
Menghargai
penggunaan
ciri-ciri jirim
dalam
kehidupan
harian

Mengumpul maklumat danmembincangkan bagaimana:

a)      manusia menggunakan pengetahuan tentang pelbagai keadaan jirim dalam penyimpanan danpengangkutan gas dan cecair.
b)      Manusia menggunakankonsep ketumpatan untukmembina rakit, pelampung dsb.

Menjalankan aktiviti untukmengkaji aplikasi konsep timbul dan tenggelam yang berkaitan dengan ketumpatan.

Murid boleh:

·      memerihalkan bagaimanamanusia menggunakanpelbagai keadaan jirim,
·      memerihalkan bagaimanamanusia mengaplikasikankonsep ketumpatan,
·      menerangkan aplikasi konseptimbul dan tenggelam yangberkaitan dengan ketumpatan
melalui aktiviti.


B6D3
Memerihalkan tentang aplikasi
konsep jirim dan ketumpatan


B6D3E1
Membuat beberapa penyelesaianmasalah mengenai bagaimana manusiamenggunakan pengetahuan tentang
pelbagai keadaan jirim, mengaplikasikankonsep ketumpatan dan aplikasi konseptimbul dan tenggelam dalam bentuk
prototaip



Membina satu model berfungsi untuk mengkaji aplikasi konsep timbul dan tenggelam berkaitan dengan ketumpatan & pembentangan berkaitan model tersebut
Bidang Pembelajaran: 2. Kepelbagaian Sumber di Bumi


Minggu
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
Proses Pentaksiran
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
Deskriptor
Evidens
Instrument

22

25/5
29/5
2.1
Mengetahui
kepelbagaian
sumber di
Bumi

Mengumpul maklumat mengenai sumber Bumi iaitu air, udara, tanah, mineral, bahanapi fosil dan benda hidup.

Murid boleh:

a)       menyenaraikan sumber di Bumi yang diperlukan untuk
menyokong kesinambungan
hidup,
b)       menyenaraikan sumber Bumiyang digunakan dalamkehidupan harian.


B2D4
Memerihalkan tentang sumber bumi

B2D4E1
Menyenaraikan sumber-sumber bumi yang diperlukan untuk menyokong kesinambungan hidup

B2D4E2
Menyatakan kegunaan sumber-sumber bumi dalam kehidupan seharian



Lembaran kerja berdasarkan gambar




Lembaran kerja (jadual)



23-24
1/6
-
12/6




                           CUTI PERTENGAHAN TAHUN


25

15/6
 –
19/6

Dan

26

22/6
 26/6
2.2
Memahami
unsur,
sebatian dan
campuran

Mengumpul maklumat dan
Membincangkan
a)       maksud unsur, sebatian dan campuran,
b)       maksud logam dan bukan logam
c)       contoh unsur, sebatian, campuran, logam dan bukan logam.

Membanding dan membezakan ciri-ciri unsur, sebatian dan campuran.

Menjalankan aktiviti untuk
membandingkan ciri-ciri logam dengan bukan logam dari segi rupa, kekerasan, kekonduksian haba dan elektrik.

Menjalankan aktiviti untuk
mengasingkan komponen dalam campuran seperti
a)       campuran serbuk besi dan serbuk sulfur,
b)       campuran pasir dan garam.
Murid boleh:

·         menyatakan maksud unsur,
sebatian dan campuran,

·         memberi contoh unsur,
sebatian dan campuran,





·         menyatakan perbezaan antaraunsur, sebatian dan campuran,


·         membanding dan membezakanciri-ciri logam dengan bukanlogam melalui aktiviti,
·         mengelaskan unsur kepada
logam dan bukan logam
berdasarkan ciri-cirinya,
·         memberi contoh logam dan
bukan logam,


·         mengasingkan komponen
dalam campuran melalui
aktiviti.


B2D5
Menyatakan maksud unsur, sebatian dan campuran







B4D9
Menyatakan perbezaan antara unsur  sebatian dan campuran

B5D3
Memerihalkan logam dan bukan logam








B5D4
Mengenal pasti komponen dalam campuran


B2D5E1
Memberi maksud unsur

B2D5E2
Memberi maksud sebatian

B2D5E1
Memberi maksud campuran

B4D9E1
Menerangkan perbezaan antara unsur  sebatian dan campuran

B5D3E1
Membanding dan membezakan ciri-cirilogam dan bukan logam, mengelaskan unsur kepada logam dan bukan logam dan memberi contoh logam dan bukan logam



B5D4E1
Mengasingkan komponen dalam campuran:
·         besi dan sulfur
·         pasir dan garam
melalui beberapa kaedah dan menjelaskan kaedah tersebut



Lembaran kerja


Lembaran kerja


Lembaran kerja



Lembaran kerja
(jadual)



Lembaran kerja
(jadual)









Eksperimen  dan laporan amali dan senarai semak

27

29/6
 1/7
2.3
Menghargai
kepentingan
kepelbagaian
sumber Bumi
kepada
manusia

Membincangkan kepentingan
sumber Bumi (air, udara, tanah, mineral, bahanapi fosil dan benda hidup) kepada manusia.

Melukis peta konsep untuk
menunjukkan hubungan antara sumber-sumber ini kepada keperluan asas kehidupan.

Mengumpul maklumat mengenai pemeliharaan dan pemuliharaan sumber di Bumi.

Membincangkan kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan sumber di Bumi (seperti kitar semula kertas untuk mengurangkan penebangan pokok, memulihara air bersih bagi
mengelakkan kekurangan air)

Menjalankan projek, kempen atau pertandingan tentang
pengurangan penggunaan,
penggunaan semula dan kitar
semula bahan seperti buku
latihan yang tidak habis
digunakan sebagai buku nota dan mengumpul surat khabar lama.
Murid boleh:

·         menerangkan kepentingan
kepelbagaian sumber Bumi
kepada manusia,
·         menyatakan maksud
pemeliharaan dan pemuliharaan sumber Bumi,
·         menyatakan kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan sumber Bumi,
·         mengamalkan penggunaan,
guna semula dan kitar semula
bahan.


B6D4
Memerihalkan tentang pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar

B6D4E1
Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk mengenai:
·         maksud dan kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
·         amalan  guna semula dan kitar semula bahan





Pembentangan dalam bentuk power point, pelajar cetak slide power point sebagai evidens
Bidang pembelajaran: 3. Udara di sekeliling kita


Minggu
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
Proses Pentaksiran
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
Deskriptor
Evidens
Instrument

28

6/7
 10/7



3.1
Memahami
komponen
dalam udara

Mengumpul maklumat mengenai:
a)       komposisi udara,
b)       peratusan nitrogen, oksigen and karbon dioksida dalam udara.

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan:
a)       peratusan oksigen dalam udara,
b)       udara mengandungi wap air, mikroorganisma dan habuk.

Murid boleh:

·         menyatakan komponen dalam udara,


·         menerangkan mengapa udaraialah suatu campuran,


·         menyatakan peratusan
nitrogen, oksigen dan karbon dioksida dalam udara,







·         menunjukkan melalui aktiviti:
a)       peratusan oksigen dalam udara,
b)       udara mengandungi wap air, mikroorganisma dan habuk.






B2D6
Menyatakan komponen udara

B3D9
Menerangkan komposisi udara







B4D10
Memerihalkan tentang
kandungan udara



B2D6E1
Menyenaraikan komponen-komponen dalam udara

B3D9E1
Menyatakan sebab udara merupakan satucampuran

B3D9E2
Memberi peratusan bagi nitrogen, oksigen,karbon dioksida dan gas nadir dalamatmosfera

B4D10E1
Menentukan peratusan oksigen dalam udara



B4D10E2
Membuktikan udara mengandungi wap air

B4D10E3
Menunjukkan udara mengandungi
mikroorganisma dan habuk



Lembaran kerja bergambar


Lembaran kerja bergambar


Lembaran kerja bergambar




Eksperimen, laporan amali dan senarai semak

Eksperimen, laporan amali dan senarai semak

Eksperimen, laporan amali dan senarai semak

29

13/7
-
17/7



PERAYAAN HARI RAYA AIDILFITRI
  30

20/7
 –
 24/7


3.2
Memahami
ciri-ciri oksigen
dan karbon
dioksida


Mengumpul maklumat mengenai ciri-ciri oksigen dan karbon dioksida.

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan ciri-ciri oksigen dan karbon dioksida dari aspek:
a)       kelarutan dalam air,
b)       tindak balas dengan natrium hidroksida,
c)       kesan ke atas kayu uji berbara dan menyala, kertas litmus, air kapur dan penunjuk bikarbonat.


Murid boleh:

·         menyenaraikan ciri-ciri oksigen dan karbon dioksida,

·         mengenal pasti oksigen dan
karbon dioksida berdasarkan
ciri-cirinya,


·         memilih ujian yang sesuai
untuk oksigen dan karbon
dioksida.


B4D11
Memerihalkan ciri-ciri oksigendan karbon dioksida


B4D11E1
Mengenal pasti ujian yang sesuai untukoksigen dan ciri-cirinya melalui aktiviti


B4D11E2
Mengenal pasti ujian yang sesuai untukkarbon dioksida dan ciri-cirinya melaluiaktiviti


Eksperimen, laporan amali dan senarai semak


Eksperimen, laporan amali dan senarai semak

31

27/7
 31/7
3.3
Memahami
bahawa
oksigen
diperlukan
untuk respirasi

Mengumpul maklumat dan
membincangkan respirasi.

Menjalankan eksperimen untuk menunjukkan semasa respirasi, benda hidup:
a)       menggunakan oksigen,
b)       membebaskan karbon dioksida.

Murid boleh:

·         menyatakan tenaga, karbon
dioksida dan wap air adalah
hasil respirasi,
·         menghubungkait benda hidup menggunakan oksigen danmembebaskan karbon dioksidasemasa respirasi,

·         membanding dan membezakan kandungan oksigen dalam udara sedutan dengan udara hembusan dalammanusia,
·         menyatakan oksigen diperlukan dalam respirasi,

·         menjalankan eksperimen untuk menunjukkan benda hidupmenggunakan oksigen danmembebaskan karbon dioksidasemasa respirasi.





B5D5
Menghuraikan proses respirasi
















B5D5E2
Membanding dan membezakan kandungan
udara sedutan dengan udara hembusandalam manusia melalui eksperimen

B5D5E1
Membuktikan benda hidup menggunakanoksigen dan membebaskan karbon dioksida,tenaga dan wap air semasa respirasi melaluieksperimen











Eksperimen, laporan amali dan senarai semak




Eksperimen, laporan amali dan senarai semak






32

3/8
 7/8
3.4
Memahami
bahawa
oksigen
diperlukan
untuk
pembakaran

Mengumpul maklumat dan
Membincangkan pembakaran.

Menjalankan eksperimen untuk:
a)       menunjukkan oksigen diperlukan untuk pembakaran,
b)       mengkaji kesan saiz suatu bekas ke atas jangka masa nyalaan lilin.

Menjalankan aktiviti untuk
menguji hasil pembakaran arang dan lilin.

Murid boleh:

·         menyatakan maksud
pembakaran,
·         menyatakan oksigen diperlukan untuk pembakaran,

·         menyenaraikan hasil
pembakaran,
·         menjalankan eksperimen untukmengkaji pembakaran.



B5D6
Menjelaskan oksigen diperlukanuntuk pembakaran




B5D6E1
Membuktikan oksigen diperlukan untuk pembakaran, menyenaraikan hasil
pembakaran dan menyatakan maksud
pembakaran melalui eksperimen



Eksperimen, laporan amali dan senarai semak

33

10/8
 14/8
3.5
Menganalisa
kesan
pencemaran
udara

Mengumpul maklumat dan
membincangkan:
a)       maksud pencemaran udara,
b)       contoh bahan cemar udara,
c)       sumber bahan cemar udara,
d)       kesan pencemaran udara ke atas manusia dan alam sekitar,
e)       langkah-langkah yang diperlukan untuk mengawal pencemaran udara.

Menjalankan projek untuk
mengkaji:
a)       pencemaran udara dalam suatu kawasan di sekitar sekolah,
b)       kesan pencemaran udara.

Murid boleh:

·         menerangkan maksud
pencemaran udara,
·         menyenaraikan contoh bahan
cemar udara,
·         menyenaraikan sumber bahan
cemar udara,

·         memerihalkan kesan
pencemaran udara,
·         menerangkan langkah-langkahyang perlu diambil untukmenghalang dan mengawalpencemaran udara.











B6D5
Memerihalkan tentang
pencemaran udara













B6D5E1
Membuat pembentangan dalam pelbagai
bentuk mengenai :
·         pencemaran udara
·         contoh bahan cemar udara dansumber
·         kesan pencemaran udara
·         langkah-langkah untuk menghalangdan mengawal
·         cara mengekalkan udara supaya
bersih dan
·         mempraktikkan amalan yang
mengekalkan udara yang bersih











Menghasilkan power point menggunakan format :
a)       pengenalan
b)       isi
c)       kesimpulan

CUTI PENGGAL KEDUA
12/8 – 16/8


34

17/8
 21/8
3.6
Menyedari
kepentingan
untuk
mengekalkan
udara yang
bersih

Mengumpul maklumat dan
membincangkan:
a)       bagaimana keadaan kehidupan tanpa udara yang bersih,
b)       cara mengekalkan udara supaya bersih
c)       amalan yang boleh mengekalkan udara yang bersih.

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan bahan cemar dalam asap rokok.

Murid boleh:

·         memerihalkan bagaimana
kehidupan jika tiada udara
bersih,
·         mencadangkan cara
mengekalkan udara supaya
bersih,
·         mempraktikkan amalan yangmengekalkan udara yangbersih.


B6D5
Memerihalkan tentang
pencemaran udara



B6D5E1
Membuat pembentangan dalam pelbagai
bentuk mengenai :
·         pencemaran udara
·         contoh bahan cemar udara dansumber
·         kesan pencemaran udara
·         langkah-langkah untuk menghalangdan mengawal
·         cara mengekalkan udara supaya
bersih dan
·         mempraktikkan amalan yangmengekalkan udara yang bersih



Menghasilkan power point menggunakan format :
d)       pengenalan
e)       isi
kesimpulan
TEMA: TENAGA
Bidang pembelajaran: 1. Sumber Tenaga


Minggu
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
Proses Pentaksiran
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
Deskriptor
Evidens
Instrument

35

24/8
28/8






1.1
Memahami
pelbagai
bentuk dan
sumber tenaga

Mengumpul maklumat mengenai pelbagai bentuk dan sumber tenaga serta perubahan tenaga.

Membincangkan matahari sebagai sumber tenaga utama.

Menjalankan aktiviti untuk melihat perubahan tenaga
·         dari tenaga keupayaan kepada tenaga kinetic (contoh: sebiji bola yang bergolek menuruni suatu cerun),
·         dari tenaga kinetik kepada tenaga keupayaan (contoh: mengunci spring kereta mainan).

Murid boleh:

·         menyenaraikan pelbagai jenistenaga,








·         menyenaraikan pelbagai
sumber tenaga,
·         mengenal pasti perubahan
tenaga,






·         mengenal pasti matahari
sebagai sumber tenaga utama,








·         mengkaji perubahan tenaga
keupayaan kepada tenaga
kinetik dan sebaliknya melaluiaktiviti.


B2D7
Memerihalkan tenaga dan
Sumbernya




























B4D1
Memerihalkan tentang
perubahan tenaga

B2D7E1
Menamakan jenis-jenis tenaga







B2D7E2
Menyenaraikan sumber-sumber tenaga







B2D7E3
Menyatakan matahari sebagai sumber tenaga
utama dan haba sebagai satu bentuk tenaga






B4D12E1
Mengkaji perubahan tenaga keupayaan
kepada tenaga kinetik dan mengenal pasti
perubahan tenaga melalui aktiviti

B4D12E2
Mengkaji perubahan tenaga kinetik
kepada tenaga keupayaan melalui aktiviti



Lembaran kerja (teliti rajah dan tulis jenis tenaga melibatkan pemerhatian dan fahaman berkaitan aplikasi sains)

Lembaran kerja (teliti rajah dan tulis sumber tenaga melibatkan pemerhatian dan fahaman berkaitan aplikasi sains)


Lembaran kerja
(pelajar dikehendaki mengisi tempat kosong berdasarkan gambarajah yang diberikan.



Eksperimen, laporan amali dan senarai semak




Eksperimen, laporan amali dan senarai semak

36

31/8
 –
 4/9
1.2
Memahami
tenaga boleh
diperbaharui
dan yang tidak
boleh
diperbaharui

Mengumpul maklumat dan
membincangkan maksud sumber tenaga boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui.

Menjalankan projek berikut:
a)       sumber tenaga boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui,
b)       penggunaan tenaga solar,
c)       cara meningkatkan penggunaan tenaga secara cekap.

Murid boleh:

·         mendefinisikan tenaga boleh
diperbaharui dan yang tidak
boleh diperbaharui,
·         mengelaskan pelbagai sumbertenaga kepada tenaga bolehdiperbaharui dan yang tidakboleh diperbaharui





·         menerangkan mengapa kita
perlu memulihara sumber
tenaga,
·         mencadangkan cara-cara
menggunakan tenaga secara
cekap.


B3D10
Memerihalkan tentang sumber tenagayang boleh diperbaharu dan tidak
boleh diperbaharu








B6D6
Mengumpul maklumat tentangsumber tenaga dan
pemuliharaannya

B3D10E2
Mendefinisikan tenaga yang boleh diperbaharu
dan tidak boleh diperbaharu

B3D10E1
Mengelaskan pelbagai sumber tenaga kepada
tenaga yang boleh diperbaharu dan tidak bolehdiperbaharu

B6D6E1
Menjelaskan melalui penulisan kreatif
mengenai :
·         mengapa kita perlu memulihara sumber tenaga,
·         cadangan tentang cara-cara penggunaan tenaga secara cekapkepentingan memulihara sumber tenaga
·         penggunaan dan pengurusan sumbertenaga yang cekap




Lembaran kerja (lengkapkan peta konsep)



Lembaran kerja (lengkapkan peta konsep)




Penghasilan artikel


37

7/9
 11/9
1.3
Menyedari
kepentingan
memulihara
sumber tenaga

Membincangkan kepentingan
memulihara sumber tenaga.

Membincangkan penggunaan danpengurusan sumber tenaga yang cekap.

Murid boleh:

·         memerihalkan pentingnya
memulihara sumber tenaga,
·         menerangkan pengunaan danpengurusan sumber tenagayang cekap.


B6D6
Mengumpul maklumat tentangsumber tenaga dan
pemuliharaannya

B6D6E1
Menjelaskan melalui penulisan kreatif
mengenai :
·         mengapa kita perlu memulihara sumber tenaga,
·         cadangan tentang cara-cara penggunaan tenaga secara cekapkepentingan memulihara sumber tenaga
·         penggunaan dan pengurusan sumbertenaga yang cekap



Penghasilan artikel
Bidang pembelajaran : 2. Haba


Minggu
Proses Pembelajaran Dan Pengajaran
Proses Pentaksiran
Objektif Pembelajaran
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
Deskriptor
Evidens
Instrument

38

14/9
 –
18/9
2.1
Memahami
haba sebagai
suatu bentuk
tenaga

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan:
a)       matahari membebaskan haba.
b)       cara menghasilkan haba,
c)       haba dan suhu adalah berbeza (contoh: Murid diminta meramal dan memerhatikan bagaimana suhu berubah apabila air panas dan air sejuk dicampurkan).

Membincangkan:
a)       haba ialah suatu bentuk tenaga,
b)       pelbagai kegunaan haba dalam kehidupan harian,
c)       maksud suhu,
d)       perbezaan antara suhu dengan haba.

Murid boleh:

·         menyatakan matahari
membebaskan haba,







·         menyatakan sumber lain bagi haba,

·         menyatakan haba ialah suatu bentuk tenaga,
·         memberi contoh pelbagai
kegunaan haba,

·         menyatakan maksud suhu,






·         menyatakan perbezaan antara haba dengan suhu.


B4D13
Memerihalkan tentang haba dansuhu


B4D13E1
Menjelaskan haba sebagai suatu bentuktenaga dan Matahari membebaskan habaserta contoh-contoh pelbagai kegunaanhaba











B4D13E2
Menyatakan maksud suhu





B4D13E3
Menyatakan perbezaan antara haba dan
suhu



Eksperimen 7.1 dalam buku (laporan amali dan senarai semak)












Eksperimen 7.2 dalam buku (laporan amali dan senarai semak)


Eksperimen 7.3 dalam buku (laporan amali dan senarai semak)

39
21/9
-
26/9


         CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA



40

28/9
 2/10
2.2
Memahami
pengaliran
haba dan
kesannya

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan haba boleh
menyebabkan pepejal, cecair dan gas mengembang dan mengecut (contoh: bola dan gelang, merkuri dalam termometer dan udara
dalam kelalang dasar bulat).

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan pengaliran haba melalui konduksi, perolakan dan sinaran.

Menjalankan aktiviti berkumpulan untuk membincangkan:
a)       fenomena alam seperti bayu darat, bayu laut dan pemanasan bumi oleh matahari,
b)       bagaimana suhu bangunan boleh dikekalkan sejuk,
c)       maksud konduktor haba,
d)       maksud penebat haba,
e)       pelbagai kegunaan konduktor dan penebat haba dalam kehidupan harian.

Menjalankan eksperimen untuk mengkaji kegunaan bahan yang berbeza sebagai penebat haba.

Murid boleh:

·         menyatakan haba
menyebabkan pengembangan
dan pengecutan pepejal, cecairdan gas,



·         menyatakan haba mengalir
dengan tiga cara (konduksi,
perolakan dan sinaran),
·         menyatakan haba mengalir dari kawasan panas ke kawasan sejuk,

·         memberi contoh pengaliran
haba dalam fenomena alam,








·         menyatakan maksud konduktorhaba,
·         menyatakan maksud penebathaba,

·         menyenaraikan pelbagai
kegunaan konduktor dan
penebat haba dalam kehidupan harian,



·         menjalankan eksperimen untukmengkaji kegunaan bahanberbeza sebagai penebat haba.


B4D14
Memerihalkan kesan haba dalamkehidupan harian




























B5D7
Memerihalkan bahan yang
berbeza sebagai konduktor danpenebat haba



B4D14E1
Membuktikan haba boleh menyebabkan
pengembangan dan pengecutan dalam
pepejal, cecair dan gas melalui aktiviti

B4D14E2
Menghuraikan tiga cara pengaliran habamelalui aktiviti



B4D14E3
Menjelaskan dengan contoh carapengaliran haba dalam fenomena
semulajadi





B4D14E4
Menyatakan maksud konduktordan penebat haba


B4D14E5
Menyenaraikan pelbagai kegunaankonduktor dan penebat haba dalam
kehidupan harian

B5D7E1
Mengkaji kegunaan bahan berbeza sebagai
konduktor dan penebat haba melalui
eksperimen



Eksperimen, laporan amali dan senarai semak




Eksperimen, laporan amali dan senarai semak



Lembaran kerja (menerangkan cara pengaliran haba dalam fenomena semulajadi berdasarkan rajah yang diberikan


Eksperimen, laporan amali dan senarai semak


Eksperimen, laporan amali dan senarai semak


Eksperimen, laporan amali dan senarai semak




41

5/10
 9/10
2.3
Menganalisa
kesan haba
ke atas jirim

Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan perubahan keadaan jirim dalam proses fizikal.

Membincangkan:
i)         kesan haba ke atas keadaan jirim,
ii)       contoh pemerhatian harian yang menunjukkan perubahan kepada keadaan jirim.

Murid boleh:

·         menyatakan perubahan kepada keadaan jirim dalam proses fizikal,









·         menerangkan perubahan
kepada keadaan jirim yang
melibatkan penyerapan dan
pembebasan haba,




·         memberi contoh pemerhatianharian yang menunjukkanperubahan kepada keadaanjirim.


B4D15
Memerihalkan kesan haba
terhadap perubahan keadaanjirim


B4D15E1
Menjelaskan kesan haba terhadapperubahan keadaan jirim secara fizikal








B4D15E2
Menghuraikan perubahan keadaan jirimyang melibatkan penyerapan dan
pembebasan haba melalui aktiviti

B4D15E3
Memberi contoh-contoh dalampemerhatian harian yang menunjukkan
perubahan keadaan jirim


Lembaran kerja (menerangkan kesan haba terhadapperubahan keadaan jirim secara fizikal berdasarkan gambarajah yang diberikan



Eksperimen, laporan amali dan senarai semak



3 bentuk Lembaran kerja berlainan mengikut aras senang, sederhana dan mudah



42

12/10
 16/10
2.4
Mengaplikasi
prinsip
pengembang
an dan
pengecutan
jirim

Membincangkan kegunaan
pengembangan dan pengecutan
jirim dalam yang berikut:
a) merkuri dalam termometer,
b) jalur dwilogam di dalam alat
penggera kebakaran,
c) ruang pada landasan keretapi,
d) penggolek pada jambatan
keluli.
Membincangkan penggunaan
prinsip pengembangan dan
pengecutan jirim untuk
menyelesaikan masalah yang
mudah.


Murid boleh:

·         menerangkan dengan contoh
pelbagai kegunaan
pengembangan dan
pengecutan jirim dalam
kehidupan harian,
·         mengaplikasikan prinsip
pengembangan dan
pengecutan jirim dalam
menyelesaikan masalah yangmudah.


B6D7
Menjelaskan tentang kegunaanpengembangan dan pengecutanjirim dalam prinsip pengaliran
haba


B6D7E1
Menghuraikan dalam pelbagai bentuk
persembahan bagi beberapapenyelesaian masalah mengenai prinsip
pengembangan dan pengecutan jirim
dalam kehidupan harian







Pembentangan dengan power point

43

19/10
  –
23/10



2.5
Memahami
bahawa
permukaan
objek yang
gelap dan
kusam
menyerap dan
membebaskan
haba denga
lebih baik

Menjalankan eksperimen untuk menunjukkan yang berikut:
a)       objek yang gelap dan kusam menyerap haba lebih baik daripada objek putih dan berkilat,
b)       objek yang gelap dan kusam membebaskan haba lebih baik daripada objek putih dan berkilat.

Murid boleh:

·         menyatakan objek yang gelapdan kusam menyerap habalebih baik daripada objek putihdan berkilat,

·         menyatakan objek yang gelapdan kusam membebaskanhaba lebih baik daripada objekputih dan berkilat,

·         menjalankan eksperimen untuk mengkaji penyerapan dan pembebasan haba.


B5D8
Memerihalkan tentang
penyerapan dan pembebasanhaba







B5D8E2
Mengkaji objek yang gelap dan kusammembebaskan haba lebih baikdaripada objek putih dan berkilat melaluieksperimen

B5D8E1
Mengkaji objek yang gelap dan kusammenyerap haba lebih baik daripada objek
putih dan berkilat melalui eksperimen








Eksperimen, laporan amali dan senarai semak



Eksperimen, laporan amali dan senarai semak


44

26/10
-
30/10
2.6
Menghargai
faedah
pengaliran
haba

Membincang dan mempraktikkan amalan seperti membuka tingkap
dalam kelas atau makmal untuk meningkatkan pengaliran udara.

Murid boleh:

·         mengamalkan prinsip
pengaliran haba demi
kehidupan yang lebih selesa.





45

2/11
-
6/11



KEMASKINI FAIL PBS

CUTI AKHIR TAHUN
11/11/2015 -3/1/2015

No comments:

Post a Comment